«Bjørnfjell» tar jobben

Nyinvesteringen «Bjørnfjell» skal snart settes inn i ordinær drift i Narvik Havn.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Dette er en tøffing. Ikke minst vil rundene mellom de oppankrede malmskipene bli atskillig kortere med «Bjørnfjell» på plass, forteller Øistein Kaarbø.

Den maritime lederen i Narvik Havn KF inviterte Mtlogistikk til å besiktige båten ved brygga ved Narvik Havns lokaler.

Skreddersydd

– Investeringen på 5 mill. kroner er en tidligere redningsskøyte av Adeler-klassen, brukt av Redningsselskapet i Narvik. Den er særdeles godt utstyrt, og vi har nå fått den oppgradert slik at den er skreddersydd til våre formål, forteller Kaarbø.

Planen var egentlig å finne en erstatter til «Fløttmann» til inntil 14 mill. kroner.

«Bjørnfjell» skal i første rekke frakte mannskaper fra havna raskt mellom oppankrede malmskip som ligger relativt langt fra land.

– Den nye båten kan også brukes i forbindelse med bergings- eller redningsoperasjoner, og vil inngå som en betydelig ressurs i ulykkesberedskapen på havna, forteller Kaarbø.

«Bjørnfjell» har fått de nye fargene til Narvik Havn, oransje og blått.

Slepebåthovedstad

 

Narvik Havn er Nord-Norges slepebåthovedstad. Foruten «Bjørnfjell» har havnen syv slepebåter som kan assistere i selve Narvik Havn og som også kan utføre oppdrag i resten av Nord-Norge.

Kaarbø forteller at fartøyets fordekk er tilpasset bording av store bulkfartøyer via gangvei. I tillegg er det installert en baugthruster, for å enda lettere kunne holde fartøyet i posisjon under slike bordingsoperasjoner. Videre er mye av utstyret overhalt og byttet ut. Motorene er totaloverhalte.

Stor kapasitet

- "Bjørnfjell" skal primært benyttes til å frakte los, agent og skipsmannskaper til og fra ankerliggere på Narvik Havn. Videre vil fartøyet, med sine kapasiteter, benyttes i havneoppsynet og i oljevernsammenheng. Fartøyet har også kapasiteter som gjør det egnet til søk og rednings-operasjoner. «Bjørnfjell» opereres av navigatører i maritim avdeling og mannskap fra driftsavdelingen, med gyldige dekksoffisersertifikat og andre påkrevde sertifiseringer, forteller Kaarbø.

Powered by Labrador CMS