Pakkerekord hos Posten og Bring
Mandag håndterer Posten og Bring flere pakker på én dag enn noensinne tidligere.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nordmenn netthandlet utrolige mengder på Black Friday, og det gir ny pakkerekord.
Denne helgen har nettbutikker over hele landet, og i Norden for øvrig, pakket bestillingene som kom inn på fredag, og nå er pakkene på vei inn til Posten og Bring.
På terminalene i Norge jobber det over 100 flere medarbeidere enn vanlig. Samtidig er det ventet tre ganger flere vogntog enn normalt til Postens godssenter i Oslo, og her kommer det til å passere over 200.000 pakker i løpet av døgnet, opplyser Posten i en pressemelding.
- På tre år har Black Friday befestet sin posisjon om den største enkeltdagen for både nettshoppere og nettbutikker. For oss i Bring er dette starten på julehandelen og årets travleste og triveligste periode, sier e-handelsdirektør Gunnar Henriksen i Posten Norge.
Bring har beregnet at én million nettshoppet på Black Friday.
I år er det nesten umulig å unngå å høre om Black Friday og et utall gode tilbud. Nær sagt alle kjenner til fenomenet, og spesielt blant skandinaviske «Silversurfers» - altså dem over 60 år – har kjennskapen økt voldsomt de siste årene. I fjor var det hele 87 prosent i denne gruppen som kjente til Black Friday og at da er det gode tilbud å få, mot bare 31 prosent året før.
- Silversurfers tar i større grad enn tidligere i bruk nettet til å handle julegaver, men det er fortsatt de yngste aldersgruppene som dominerer nettshoppingen. De er såkalte «digital natives» - de er født med internett og bruker det til nær sagt alt i livet, inkludert shopping, forklarer Henriksen.
Den økende netthandelen krever et større apparat som håndterer de enorme mengdene pakker som Bring henter inn. Konsernet distribuerer 40 millioner pakker hvert år, og har investert over fire milliarder kroner i nye terminaler de siste årene.
- Ingen kjenner Norge bedre. Vi er den aktøren med de beste forutsetningene for å bistå nettbutikkene med effektiv logistikk og gi kundene en god kjøpsopplevelse på nett. Det er viktig for at de skal kunne vokse og hevde seg i internasjonal konkurranse også i fremtiden, sier Gunnar Henriksen.