Black Week markerer starten på årets mest hektiske periode for netthandelen, og PostNord er klare med tiltak for å håndtere julehandelen.
– Vi vet at mange er tidlig ute med julegavekjøpene. Våre tall viser at uke 49 blir den travleste, tett fulgt av denne uken, formidler Stian Bye, regionsdirektør for Stor-Oslo i PostNord i en nyhetsmelding.
Gjennom hele høsten har selskapet overvåket volumutviklingen og rustet opp kapasiteten i alle ledd av verdikjeden for å sikre punktlig levering.
Pakkeautomatene "letter trykket"
PostNord har investert tungt i utrullingen av 4000 pakkeautomater, strategisk plassert over hele landet. Disse ubemannede skapene lar forbrukere hente pakkene når det passer dem best.
– Fleksibilitet er nøkkelen for mange, særlig i førjulstiden hvor utleveringsstedene er travlere enn noen gang. Pakkeautomatene våre er tidsbesparende og sørger for en smidigere handleopplevelse, forklarer Bye.
Satsingen på pakkeautomater vil fortsette i årene fremover, med mål om ytterligere utrulling i 2025.
Håndterer 250 000 pakker daglig
Som kjent har PostNord økt kapasiteten betydelig de siste årene , og står godt rustet for å møte den store peaken i høysesongen inn mot jul.
– Vi har mange års erfaring med å takle førjulshandelen, og det ligger i vårt DNA å være rustet til slike perioder. Bare i Oslo har vi kapasitet til å håndtere 250.000 pakker daglig, forteller Bye.
Selv med solide forberedelser advarer PostNord om at enkelte forsinkelser kan oppstå.
– Det kan ta én til to ekstra dager i den mest hektiske perioden. Mitt råd til kundene er å være ute i god tid og sjekke leveringstidene i nettbutikken, avslutter Bye.