De tre prisvinnerne ble hedret i Oslo under prisutdelingen av netthandelprisene 11. februar.
Foto: Posten Bring
Årets beste nettbutikker
Posten Bring har igjen kåret Norges beste nettbutikker, og årets vinnere viser hvordan innovasjon, kundeservice og sterke merkevarer gir suksess. Netthandelsprisene, som feiret sitt 20-årsjubileum i Oslo, delte ut priser i tre kategorier basert på omsetning.
Blivakker: En ny standard for storhandel på nett
Fakta om netthandelsprisene
Siden 2005 har Posten Bring kåret Årets Nettbutikk i Norge. Prisen deles ut i tre kategorier basert på omsetning og vurderes av en uavhengig jury bestående av eksperter fra netthandelsbransjen.
I 2024 ble 1.000 nettbutikker nominert av forbrukerne, og ti finalister ble valgt basert på fire kriterier: kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring. Juryen ledes av Stian Andersen og inkluderer bransjeprofiler som Ingvild Moen, Monica Solberg og Torkel Johannessen.
Kilde: Posten Bring
I kategorien for store nettbutikker (omsetning over 250 millioner kroner) var det Blivakker som gikk til topps. Selskapet har de siste årene forbedret seg på alle områder, inkludert kundeservice, returhåndtering og internasjonal ekspansjon.
– Blivakker har lyttet til markedet, justert kursen og levert en fantastisk handelsopplevelse. De er et prakteksempel på hvordan man bygger en sterk netthandelsaktør, sier Andersen.
Finalistene i denne kategorien var GetInspired, Fjellsport og Lyko. Blivakker-CEO Kolbjørn Ertzeid var tydelig på at målrettet innsats har vært nøkkelen:
– Vi var nominert i fjor, men forventet ikke å vinne. I år har vi brukt alle råd vi har fått for å bli enda bedre, sier Ertzeid.
Care of Carl: Kvalitet og eksklusivitet i mellomklassen
For tredje år på rad stakk Care of Carl av med seieren i kategorien for mellomstore nettbutikker (omsetning 50–250 millioner kroner). Nettbutikken, med base i Borås, Sverige, har befestet sin posisjon i luksussegmentet.
– Care of Carl driver svært profesjonelt. De har en gjennomført merkevare, en bunnsolid plattform og en kundeservice i særklasse, sier Andersen.
De øvrige finalistene i denne kategorien var Garnius og Mestergrønn. CEO Mathias Ekström er stolt over at selskapet fortsetter å være i toppsjiktet:
– At vi står her for tredje gang, er et ordentlig "klyp meg i armen-øyeblikk". Vi er utrolig stolte av hva vi har oppnådd, sier Ekström.
Boxo: Fra rydding til netthandelssuksess
I kategorien for små nettbutikker (omsetning inntil 50 millioner kroner) gikk seieren til Boxo. Siden oppstarten i 2022 har selskapet bygget en tydelig merkevare rundt rydding og organisering.
– Boxo har vokst enormt og skapt et unikt univers rundt sitt konsept. De kombinerer sterke digitale løsninger med effektiv markedsføring, sier juryleder Stian Andersen, head of B2C strategy i Posten Bring.
Finalistene i denne kategorien var også Sense Garn og Barbershop. Boxo-gründer Caroline Leithe understreket betydningen av å bruke tilbakemeldinger til forbedring:
– Det er helt sykt. Tenk at rydding kan få deg hit. Vi har fått gode råd og brukt dem smart, sier Leithe.