Ragnar Blomquist kjører videre
Etter å ha kjørt en rekke transportselskaper konkurs, nå sist hovedselskapet, kjører Ragnar Blomquist videre med å kjøpe tilbake trailere.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Transportkonkursene har gitt kreditorer store tap, ifølge Finansavisen nærmere 50 millioner kroner.
Verningen Eiendom (tidl. Blomquist Eiendom), som for øvrig gikk med 40 millioner kroner i underskudd i 2013, er hovedselskapet i transportimperiet til Larvik-mannen Ragnar Blomquist.
Jørgensen veltet lasset
Han forteller til Finansavisen at det i hovedsak er konkursen i Jørgensen AS som har skapt situasjonen. Før jul nektet den ene banken å være med på refinansieringen av selskapet med 40 egne trailere og 30.000 transportoppdrag årlig og en gjeld på 76 millioner kroner.
I februar i fjor gikk også Blomquist-selskapet Jas Bil konkurs, med et samlet kreditortap på 11 millioner kroner. Eiendelene fra Jas ble imidlertid videreført i Jørgensen AS.
Fortsetter
Blomquist har tatt med seg 20 bilhengere fra Jørgensen over til Bess Transport i Sverige. Før jul uttalte Blomquist til Finansavisen at han har investert 25 millioner kroner i sin nye transportvirksomhet.
Nå sier han imidlertid at det er investorene som eier transportvirksomhetene. Selv er han bare ansatt som driver av virksomheten i Blomquist Transport med over 35 trailere på veiene.
Akselererte
Fra tusenårsskiftet akselererte Ragnar Blomquist tempoet i virksomheten utenfor landets grenser. Han etablerte selskap i Polen, Tyskland, Sverige, Slovakia, og Tsjekkia, alt styrt gjennom holdingselskapet Blomquist Eiendom.
I Europa var det Blomquist-navnet som preget bilflåten.
På hjemmebane kjøpte Blomquist den norske bulktransportøren Jørgensen AS i Bærum, og som ble slått sammen med Blomquist Bulk AS.
Blomquist har sagt til oss tidligere at han trives som ”europeer” og pendler mellom datterselskapene i Europa. Han var styreformann i samtlige.