Endte på sykehus etter feillading av bly-syre-batteri
SIKKERHET: – Mange truckbrukere kjenner ikke farene ved lading av blysyre-batterier, sier servicesjef i Toyota Lars Rune Johansen. Her er hans advarsler og tips
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I høst skulle en av Toyotas truckteknikere bare innom lokalet til en kunde, for å se til en truck, men ante fort uråd da han låste seg inn. Det var røyk i lokalet, og teknikeren trakk seg først tilbake, før han bestemte seg for å gå inn i lokalet der en truck sto på lading.
– Han gikk inn for å sikre at det ikke skulle begynne å brenne, slo av laderen og gikk rett ut igjen, sier servicesjef for Toyota Material Handling Norway, Lars Rune Johansen til MT.
Brannsår ned til lungene
Da teknikeren kom ut merket han fort at noe var galt. Han begynte å hoste og fikk vondt i lungene. Han dro først på legevakta, og fikk beskjed om å dra hjem og hvile, og komme tilbake hvis det ble verre. Etter et par dager måtte han legges inn på sykehus for å få pustehjelp.
– Det resulterte i tre dager på sykehus og noen uker borte fra jobb. Men han var ikke mange sekunder unna å få langvarige skader. Han var heldig, forteller Johansen. Gassen som dannes er ikke bare eksplosiv, den er også etsende. Teknikeren fikk innvendige «brannsår» ned til lungene.
Johansen ønsker å dele episoden med MT for å sette søkelyset på sikkerheten rundt lading av trucker. I Toyota har de laget en såkalt «lær av hendelse»-rapport, og også rapportert inn hendelsen til Maskin Grossisternes Forening, slik at resten av bransjen også får ta del i erfaringene fra episoden.
Ville sikre bygget
Trucken som sto til lading hos kunden var ikke en Toyota, men Johansen er klar på at dette også kunne skjedd med en Toyota eller hvilken som helst truck med blysyre-batteri.
Ved funksjonsfeil eller overoppheting kan føre til at hydrogen og oksygen samler seg og danner en eksplosiv gass. En gnist kan da forårsake en stor brann.
– Teknikeren vår er veldig rutinert, og var klar over eksplosjonsfaren, men gikk likevel inn. Han sier han tenkte på kunden og var opptatt av å sikre bygget, sier Johansen.
Han påpeker vider at det egentlig er imot anbefalingene å gå inn i bygget i en slik situasjon.
– Her bør man alltid gjøre en risikovurdering, tenk på sikkerheten først og ikke ta noen risiko. Ikke gå inn, ikke slå på noen lys, men varsle brannvesenet på 110, er Johansens klare anbefaling i en slik situasjon.
– Tenk om kunden hadde gått inn, kanskje med en sigarett … tenker, Johansen med gru.
Endret rutiner
Kunden som eide trucken, forteller til MT via Toyota Material Handling, at det som skjedde var svært ubehagelig og skremmende.
– Han fikk vondt i kroppen da han hørte om episoden og tenkte at det var egentlig han selv som skulle vært den som gikk inn og ikke teknikeren, sier Johansen.
Kunden innrømmer at kunnskap om batterilading og vedlikehold av batteriene på gaffeltrucker ikke har vært god nok, og var ikke klar over hvor alvorlig slik tørrkoking og utvikling av knallgass kan være.
– Han har endret sine laderutiner og lader nå kun trucker under oppsyn. Ved mistanke om tørrkoking eller gass, vil 110 bli kontaktet umiddelbart.
Både kunden og Lars Rune Johansen mistenker at uvitenheten rundt blysyrebatterienes farepotensial, er utbredt.
– Dette gjelder nok mange truckbrukere i hele landet – mange er ikke klar over risikoen og hva som skal gjøres om en situasjon oppstår, tror Johansen.