Skal erobre truckmarkedet med hvit gaupe
SEOUL: Doosan-trucker er historie på verdensmarkedet. Nå vil de koreanske truckene ha nordamerikansk DNA og navn, og vil definitivt bli lagt merke til.
For rundt ett år siden ble det kjent at den sørkoreanske
industrigiganten Doosan skulle døpe om sine materialhåndteringsmaskiner til
Bobcat. Fra januar i år ble produksjonen for de fleste internasjonale markeder
lagt om, mens Doosan-navnet beholdes i hjemmemarkedet Sør-Korea på ubestemt
tid.
Fargen endres også, fra Doosan-oransje til Bobcat-hvit, og blir med det eneste truckmerket MT kjenner til med hvit som hovedfarge. Ved fabrikken i Incheon rett utenfor den sørkoreanske hovedstaden Seoul, produseres nå oransje og hvite trucker side ved side. For truckene er fortsatt akkurat de samme, selv om de bytter farge og navn.
Bobcat er et kjent merke i Europa innen små anleggsmaskiner og teleskoplastere, og har en god standing og et godt rykte i disse sektorene. Dette håper Doosan Group at nå kan overføres til de koreanske materialhåndteringsmaskinene.
Vaclav Kratky er senior marketing manager for Doosan Bobcat EMEA-markedet. Han forklarer hvorfor man nå ønske å rendyrke Bobcat-navnet utenfor Sør-Korea.
– De ulike merkene har god standing i sine sektorer, men det er ingen grunn til å splitte dette i ulike brands, for så å overbevise kunder om at de står for den samme kvaliteten og de samme verdiene. Det er mer effektivt å bygge merkevare overfor kundene når det er ett merke. Det skal være tydelig og effektivt, sier han til MT.
– Vi ønsker at kundene skal ha den samme opplevelsen i alle sektorene, legger han til.
Utvider garantien
Rebrandingen kommer også samtidig med noen andre fordeler for kundene. Blant annet blir garantien utvidet til to år, noe som er nytt for materialhåndteringssektoren. Bobcat kan for øvrig tilby fem års garanti på sine trucker.
– En sterkere merkevare vil også øke andrehåndsverdien på maskinene, sier Kratky.
Hans kollega Yonseok Ryu har ledet merkevareomleggingen fra Doosans side. Noe som har vært en spennende, intens og krevende oppgave, forteller han. Rundt 200 ulike truckvarianter skulle endre utseende samtidig.
– Det var krevende å håndtere så mange modeller samtidig, selv om det bare er snakk om nye design på deksler og logoer, forteller han.
Samme maskiner som før
Selv om «fornavnet» på maskinene forblir modellnavnene de samme som Doosan-maskinene har hatt, og vil fortsatt gjenspeile drivstofftype og størrelse. En Bobcat B20 er en totonner på batteri, mens en D25 går på diesel og kan løfte 2,5 tonn. Er modellnavnet etterfulgt av en T, har trucken tre hjul og om det står en X er det fire hjul på maskinen.
Merkevareomleggingen får i utgangspunktet ikke noe å si for forhandlernettverket og -strategien i det europeiske markedet. I Norge er det Scanlift Maskin som har solgt Doosan-trucker samt teleskoplastere fra Bobcat, mens Anleggsgruppen selger Bobcat anleggsmaskiner og tilhørende utstyr og redskaper. Slik skal det fortsette selv om Scanlift Maskins produkter bytter farge og navn.
– Rebrandingen måtte selvsagt forklares nøye for forhandlerne, og det får konsekvenser for de som må bytte logoer og utseende på promomateriale og så videre. Foreløpig holder vi anlegg- og materialhåndtering separat. Vi kommer ikke til å tvinge noen til å slå seg sammen, eller ha alle produktene. At du er god i anleggssektoren betyr ikke at du nødvendigvis blir god innen materialhåndtering og motsatt, sier Vaclav Kratky.
Solid europeisk forankring
Han er for øvrig basert ved Doosan Bobcats europeiske hovedkontor i Dobris i Tsjekkia, og selskapet har ellers en solid europeisk tilstedeværelse. I Dobris har Bobcat et forsknings- og utviklingssenter og produksjon og sammenstilling av mindre anleggsmaskiner, i franske Pontchâteau produseres teleskoplastere og i Lübben i Tyskland produseres lagertrucker for det europeiske markedet. Delelager finnes i Sint-Niklaas i Belgia og Halle i Tyskland og sikrer rask leveranse av kritiske reservedeler til kundene.
Å ha nærhet til både produksjon, utvikling og reservedeler er viktig for å lykkes på det europeiske markedet. Dessuten må produktene være godt tilpasset det kundene krever og etterspør.
– For å lykkes i Norden, Tyskland og Benelux, må du har gode elektriske trucker – hvis ikke har du ikke noen sjanse, sier Jan Droogendijk, som er markedssjef for materialhåndteringsmaskinene fra Bobcat i det europeiske markedet.
Når vi spør hvilken type kunder og hvilke segmenter Bobcat ønsker å sikte seg inn på, forteller Droogendijk at den typiske Bobcat-kunden gjerne er en aktør med litt mindre truckflåte, som samtidig trenger trucker som kan gå i intensiv drift.
– Prismessig skal vi ligge godt under de tyske «premium-merkene», men høyere enn de rimelige merkene fra Kina. Vi skal likevel tåle sammenligningen på kvalitet med «premium-merkene», sier Droogendijk.
– Fenger
Den norske importøren og forhandleren av materialhåndteringsutstyr fra Bobcat, er Scanlift Maskin, med hovedkontor i Sandnes og avdelinger i Drammen, på Hamar, Haugesund, Kristiansand og i Trondheim. Selskapet har jobbet med Doosan-konsernet i rundt 20 år, og er allerede forhandler av teleskoplastere med Bobcat-navnet på siden. De ser med positive øyne på rebrandingen, selv om trofaste kunder nå blir nødt til å forholde seg til et nytt merke.
– Vi har jobbet med teleskoptruckene i noen år, og ser at Bobcat-merkenavnet fenger de fleste, sier salgssjef Svein Ove Sunde til MT.
Hovedmarkedet for Doosan-truckene har vært Vestlandet og Nord-Norge, med en sterk posisjon innen fiskerinæringen. Det håper Sunde at vil fortsette, samtidig som han har tro på at Bobcat-navnet kan åpne noen dører inn til lagermarkedet på Østlandet, der det per i dag er relativt få Doosan-maskiner.
– Vi håper dette kan gi innpass i andre bransjer, som for eksempel warehouse-maskiner, og vi har ansatt en ny selger på Østlandet, med god erfaring fra bransjen, sier Sunde.
Han forteller videre at Bobcat har et sterkt fokus på finansiering for kundene, og kan tilby null prosent rente i fem år på alle sine trucker, med DNB og BNP Paribas som partner.
– Det har slått an. Da har kunden full forutsigbarhet til trucken er nedbetalt, sier Sunde.
Du kan lese en større artikkel om Bobcat og Scanlift Maskin i neste utgave av Moderne Transport.