Ny jobb, ny kjæreste, dobbel lønn
Havnedirektøren fikk ny jobb og ny kjæreste. Nå får han også dobbel lønn på over 2 millioner kroner fra to norske havner.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Etter 11 år som havnedirektør i Bodø Havn, sa Ingvar Mathisen i mai fra om at han hadde søkt på den ledige jobben som havnedirektør i Oslo Havn.
- Søknaden på denne stillingen er et resultat av min avgjørelse tatt for noen tid siden om å flytte til Oslo og inn sammen med min kjæreste Agnes som er bosatt der, skriver han i en epost til toppledelsen i Bodø kommune.
På dette tidspunktet hadde han allerede inngått en sluttavtale med Bodø Havn, som sikret han full lønn uten arbeidsplikt i perioden 1. juli 2017 til 30. juni i 2018. I avtalen står det at han slutter «etter eget ønske».
Ifølge Dagbladet er avtalen alene verdt nærmere en million kroner for Mathisen, og gir også rett til «karriereveiledning» for inntil 50.000 kroner på Bodø Havns regning.
Det var avisen Bodø.nu som først omtalte sluttavtalen, som ble signert 20. april i år.
Ville flytte til Oslo
I midten av august ble Mathisen ny havnedirektør i Oslo Havn.
Her har han en årslønn på over 1,2 millioner kroner, pluss en årlig transportgodtgjørelse på 20.000 kroner for «jobbreiser innen Oslo kommune», i tillegg til dekning av mobil, bredbånd og inntil to aviser etter eget ønske.
Styreleder Adelheid Kristiansen i Bodø Havn bekrefter overfor Dagbladet at prosessen som førte til sluttpakken startet før Mathisen søkte på jobben i Oslo Havn.
- Ingvar Mathisen signaliserte vinteren 2017 at han av personlige årsaker ville flytte til Oslo, og begynne å orientere seg mot nye muligheter der, skriver Kristiansen i en kommentar til Dagbladet.
Hun forteller videre at beskjeden fra Ingvar Mathisen om at han ville flytte til Oslo grunnet hans nye familiesituasjon kom på et tidspunkt der styret i Bodø Havn så at flere forhold i havna gjorde omstillinger nødvendig.
- I en slik prosess diskuteres det naturlig nok om det er på tide med lederskifte. Dette ble forsterket ved at styret ikke syntes det ville være hensiktsmessig for Bodø Havn å ha en havnedirektør bosatt i Oslo, skriver Kristiansen.
- Bodø Havn var rause
Dagbladet har spurt Ingvar Mathisen om det er riktig at Bodø Havn har betalt han nærmere én million kroner fordi han fikk seg ny kjæreste og ønsket å flytte til Oslo.
I en kommentar svarer han:
- Nei. Sluttavtalen gjenspeiler at jeg skulle trekke meg fra stillingen uten å vite om jeg hadde ny jobb, slik at Bodø Havn straks kunne gå i gang med å finne min erstatter.
- Ifølge sluttavtalen med Bodø Havn og arbeidskontrakten du har med Oslo Havn, vil du i over 10 måneder motta dobbel lønn. Synes du selv at dette er rimelig? Spør Dagbladet.
- Jeg forholder meg til avtalen jeg har. Men Bodø Havn var rause som ikke stilte krav om avkorting hvis jeg fikk ny jobb. Jeg var heldig som fikk ny jobb, men det visste jeg jo ikke på avtaletidspunktet, skriver Mathisen.
- Informerte du på noe tidspunkt ansettelsesutvalget i Oslo Havn om sluttavtalen du hadde inngått med Bodø Havn?
- Jeg informerte ansettelseskomiteen om sluttavtalen. Både styreleder i Oslo Havn og rekrutteringsfirmaet snakket med styreleder i Bodø Havn om temaet. Jeg var åpen om dette under hele ansettelsesprosessen.
Havne-romanse
Ingvar Mathisen, og hans nåværende kjæreste, Agnes Mathiesen, møttes over mat og drinker i ni land over to år.
Frem til i høst jobbet hun som cruiseutvikler i Flåm. I september 2017 gikk hun over til jobb i VisitOslo, hvor hun i dag er prosjektleder for cruise. Mathisen tiltrådte som havnedirektør i Oslo i august.
Det er avisen Bodø Nu som har fått innsyn i Ingvar Mathisens reiseregninger, med bilag. Og det er ett navn som særlig går igjen som spise- og drikkepartner i bilagene: Agnes Mathiesen.
Mathisen presiserer til avisen at de fleste av representasjonsregningene var i forbindelse med utarbeidelsen av rapporten «ESPO Code of Good Practices for Cruise and Ferry Ports». Den europeiske havneorganisasjonen var ansvarlig for rapporten i samarbeid med flere markedsføringsorganisasjoner overfor cruisenæringen.