Havnearbeiderne tapte i Høyesterett
Høyesterett har slått fast at Norsk Transportarbeiderforbund IKKE har fortrinnsrett til lasting og lossing av skip.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Havnekonflikten som har vart i tre år har nå fått sitt punktum. Høyesterett har avsagt sin dom i saken mellom havnearbeiderne og Holship i Drammen.
Transportarbeiderforbundet har siden 2013 boikottet selskapet for å hindre ansatte i Holship å losse og laste skip i Drammen havn, fordi selskapet ikke ville bruke NTF-organiserte havnearbeidere. Havnearbeidere i Tromsø har like lenge vært ute i sympatistreik.
NTF mener Holship må inngå tariffavtale og binde seg til å benytte NTF-organiserte havnearbeider.
Høyesterett kom imidlertid til at boikotten er ulovlig. Under dissens, med ti dommere mot sju, mente retten at et slikt virkemiddel strider med etableringsretten etter EØS-avtalen.
- Jævlig skuffa
– Jeg er jævlig skuffa. Dette betyr at Høyesterett har bestemt at tariffavtalen vi har på norske havner er ulovlig. Dette er en katastrofe for Havne-Norge og vi kan ikke lenger leve under dette EØS-åket, sier Lars Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet til Frifagbevegelse.no.
– Resultatet vil gi oss åpne, gode og effektive havner, hvor blant annet Norsk Transportarbeiderforbund fortsatt vil ha en sentral rolle, sier advokat Nicolay Skarning, som har representert Holship, ifølge NTB.
Dommen vil ha ringvirkninger for alle havner i Norge som drives etter det samme lovverket.
- Umulig med nye avtaler
Ifølge NTF vil ikke dommen bety noe for de avtalene som allerede finnes på havnene.
– Fortrinnsretten er borte, så det vil bli nærmest umulig å etablere nye avtaler. De eksisterende vil imidlertid fortsette fram til neste tariffoppgjør i 2018, sier Terje Fenn-Samuelsen, NTFs 1. nestleder.