Vil utvide Risavika-boikotten

Skip som laster eller losser i Risavika risikerer å bli boikottet i resten av Norden.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Arbeidskonflikten om tariffavtaler for havnearbeidere i Risavika er ikke løst, og boikotten som startet 1. november fortsette ufortrødent. Effekten er imidlertid liten, om vi skal tro den private havna.

Nå ønsker imidlertid Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) å utvide boikotten.

- Vi vil se på muligheten for en opptrapping for å få en bevegelse i konflikten i Risavika. Vårt krav om tariffavtale står fast. Vi har fått oppdraget fra LO, og det oppdraget akter vi å gjennomføre, sier 1. nestleder i NTF,  Lars M. Johnsen.

På et møte i Den Nordiske Transportarbeiderføderasjonen i Stockholm denne uken vil NTF diskutere en utvidelse av konflikten med sine nordiske søsterforbund. Det kan bli slik at skip som laster og losser ved Risavika terminal kan bli boikottet om de anløper andre nordiske havner.

Konflikten bunner i at NTF ønsker å ta over laste- og lossearbeidet ved den private havnen utenfor Stavanger, og hevder at deres medlemmer har fortrinnsrett på slikt arbeid gjennom ILO-konvensjon 137.

Arbeidsgiverne ønsker å kvitte seg med denne fortrinnsretten, noe NTF frykter vil føre til sosial dumping gjennom at skipsmannskap med langt under norsk tarifflønn foretar lastingen og lossingen. 

- Vi kan aldri gå med på en avtale som innebærer sosial dumping. Vi er villige til å diskutere alle sider av en tariffavtale i Risavika, men fortrinnsretten for de registrerte havnearbeiderne må være en del av avtalen, sier 1. nestleder Lars M. Johnsen.

 

Powered by Labrador CMS