Ulovlig blokade av Nor Lines
- Aksjonistene hindret vår lovlige virksomhet, og trakasserte våre kollegaer som var på stedet for å utføre sitt arbeid.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Havnearbeidere fra hele landet gikk klokken mandag til ulovlig blokade av den nordgående Hurtigruten for å hindre det de mener er streikebrytere fra å losse og laste skipet.
- Dette gjør vi for å støtte medlemmene i Tromsø Havne- og Transportarbeiderforening, som etter å ha blitt tatt ut i en fullt lovlig streik har fått sine faglige rettigheter satt til side av Nor Lines, sier tidligere redaktør i Transportarbeideren og en av koordinatorene bak aksjonen, Vegard Holm til iTromso.no.
Aksjonistene mener at Nor Lines driver omfattende og systematisk streikebryteri, noe Nor Lines avviser.
- Aksjonistene hindret vår lovlige virksomhet, og trakasserte våre kollegaer som var på stedet for å utføre sitt arbeid. Tromsø Laste- og Losseforening gjennomfører en sympatistreik med kravet om tariffavtale for NTF ved Risavika Terminal utenfor Stavanger. Havnearbeiderne ved denne terminalen er organisert i et annet LO forbund, Industri og Energi (IE), og arbeidet er basert på en tariffavtale mellom IE og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). På samme vis utfører også våre Havne- og terminalarbeidere i Tromsø sitt lovlige arbeid til betingelser som er avtalt for denne sektoren mellom partene i arbeidslivet, også under den pågående sympatistreiken, skriver Nor Lines i en melding på sine sider.
Les hele meldingen fra Nor Lines her.
Transportarbeidene mener likevel at Nor Lines’ bedriver streikebryteri.
- Dette skjer rett og slett for at Nor Lines holder på med streikebryteri. De får egne arbeidere til å utføre arbeidet som rettmessig tilhører de organiserte havnearbeiderne som nå er ute i streik. De hevder det er egne arbeidere, men ansetter kun på korte kontrakter på opptil en måned. Dette er i bunn og grunn vikarer, konstaterer leder i Tromsø havne- og transportarbeiderforening, Geir Ingebrigtsen.
Både Landsorganisasjonen i Norge, sentrale tillitsmenn i Norges Transportarbeiderforbund, og LO i Troms, har bekreftet at aksjonen 31. mars var ulovlig. LO og NTF oppfordret aksjonistene til å avslutte den ulovlige aksjonen, uten at oppfordringen ble fulgt, ifølge Nor Lines.