24,5 prosent av de utenlandske vogntogene utløste ikke lyssignal ved bompassering i NLFs undersøkelse. Foto: Stein Inge Stølen / NLF

Forundret over NLFs bombrikketall

- Dette stemmer ikke med Vegvesenets tall, sier Åge K. Jensen i Statens Vegvesen om NLF-undersøkelsen som viser at én av fire ikke utløser lyssignal i bomanlegg.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norges Lastebileierforbund (NLF) presenterte tirsdag en undersøkelse som viser at 24,5 prosent av samtlige utenlandske vogntog utløser ikke lyssignal i bomanleggen i Norge. NLF mener at dette viser at en stor andel av utenlandske vogntog i Norge lurer seg unna veibeskatningen.

Les saken: - Hver fjerde utlending registreres ikke

Hos Statens vegvesen er man forundret over tallene.

- Det er med stor undring vi ser at Norsk Lastebileier-forbund er ute med påstander om at hver fjerde utenlandske lastebil ikke utløser lyssignal i bomanlegg og dermed skal millioner utebli i innbetaling. Dette stemmer ikke med Vegvesenets tall og vårt inntrykk etter daglige kontroller på veiene, sier Åge K. Jensen i Statens vegvesen.

Kan betale uten blink

For å komme frem til sine tall har NLF filmet bompasseringer og registrert hvorvidt lyssignalet utløses slik det skal, ved passeringen til 298 utenlandske vogntog. 24,5 prosent skal ikke ha utløst lyssignal i anlegget. Østeuropeiske skal være dominerende.

- Vi kjenner ikke igjen tall og konklusjon fra våre daglige kontroller på veiene eller opp mot fakta fra betalingssystemet. Jeg mener vi ikke kan trekke en konklusjon om at passeringen ikke blir betalt, bare fordi lyset ikke blinker. Det kan være en indikasjon, men det er en andel som av en eller annen grunn ikke blir lest, sier Jensen til MT.

- At en brikke ikke blir registrert kan skyldes mange ting. Brikken kan være feilmontert, det kan være feil på leseutstyret eller frontruten kan gjøre det vanskelig å lese brikken. Hvis brikke ikke blir registrert ved passering, blir bilen fotografert og sjekket opp mot avtaleregisteret. Dermed blir de fakturert likevel, forklarer Jensen videre.

Ifølge Statens vegvesen har de aller fleste kjøretøy bombrikke på plass, og godt over 90 prosent betaler sin passering.

86 prosent betaler

Tall fra Vegvesenets sentrale betalingssystem for AutoPass, som omfatter alle bompasseringer i Norge, viser at andelen fakturerte avgifter som blir betalt for norske kjøretøy ligger på 96 prosent, mens tilsvarende for utenlandske er 86 prosent. Tallene er fra 2015.

- Målet er selvsagt at alle skal betale for sine passeringer. Her har vi en felles sak med NLF.

NLFs tall viser altså at 24,5 prosent av utenlandske vogntog ikke blir registret, og dermed kanskje ikke betaler avgiften. Vegvesenets tall viser at 14 prosent faktisk ikke betaler.  Jensen påpeker at tallene fra 2015 også kan ha noen avvik fordi det ofte tar tid å få krevd inn penger fra utenlandske selskaper.

- Så vet vi at vi ikke får inn 100 prosent, det kan for eksempel skyldes konkurser i bransjen, noe som også vil kunne gjelde norske biler, sier Jensen.

Powered by Labrador CMS