Internasjonalt bomsamarbeid
De skandinaviske landene og Østerrike har lagt grunnlaget for et mulig framtidig heleuropeisk bompengesamarbeid.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I 2007 startet de skandinaviske landene et bompengesamarbeid kalt EasyGo. Nå utvides samarbeidet med Østerrike, med tanke på videre utvidelse i resten av Europa, og navnet er blitt EasyGo+.
- Nå som Østerrike er kommet med i den nye tjenesten, vil det bli enklere å betale bompenger for tunge kjøretøyer som kjører regelmessig mellom Norge, Sverige, Danmark og Østerrike. Tjenesten gir grunnlag for fremtidig samarbeid med andre europeiske land, sier Mogens Hansen, leder av styringskomiteen for EasyGo+, ifølge Statens Vegvesen.
Den nye tjenesten tilbys til tunge kjøretøy som veier mer enn 3,5 tonn og som kjører i Østerrike, Danmark, Sverige og Norge. Disse kjøretøyene kan nå bruke den samme brikken i alle de fire landene.
Den nye brikken inneholder mer informasjon enn den som ble benyttet i det opprinnelige EasyGo-systemet. Det garanterer full overensstemmelse med europeisk lovgivning for den europeiske elektroniske bompengetjenesten (European Electronic Toll Service; EETS). I tillegg tar den hensyn til ulike nasjonale lover, regler og bompengesystemer i hvert av de fire landene.
- Vi har gjennomgått alle mulige tekniske, juridiske og kommunikasjonsmessige forhold for å sikre at det blir tatt hensyn til alle nasjonale lover og regler i de fire landene. Representanter for alle landene har gjort en formidabel innsats de siste tre årene for å forberede lanseringen av den nye tjenesten, sier Hansen.
EasyGo+ er klar fra og med 6. november 2013. Det betyr at alle førere av kjøretøy over 3,5 tonn, som ønsker å bruke denne nye tjenesten, må erstatte sin eksisterende brikke med den nye.
For øyeblikket vil det kun være mulig å få den nye brikken fra bompengeselskaper i Danmark og Østerrike. I Danmark vil BroBizz A/S levere den nye brikken fra 6. november 2013, mens ASFINAG i Østerrike vil være klar til levering i løpet av desember i år. Foreløpig finnes det ingen bompengeselskaper som leverer den nye brikken i Norge og Sverige. Norske og svenske buss- og lastebileiere kan skaffe seg den nye brikken fra de to ovennevnte bompengeselskapene før de kjører inn i Østerrike.