Vil ha bank og fond i stedet for bompenger
Naf mener ett statlig veiselskap bør stå for norsk veibygging, og at bompengesystemet bør hives på søppelhaugen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ett statlig veiselskap bør stå for norsk veibygging i framtiden, konkluderer Norges Automobil-Forbund (Naf) i en rapport. Naf tar til orde for å opprette en egen veibank, et veifinansieringsfond, og å kutte ut bompengesystemet.
Naf har gjennomgått de aller fleste kjente måter veier finansieres på.
- Med vår måte å gjøre det på vil det være behovet som styrer veibyggingen, ikke den politiske debatten i Stortinget, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i Naf.
- Vi har tatt det beste fra flere modeller og skreddersydd en løsning for Norge, sier Naf-sjef Stig Skjøstad til Aftenposten.
Naf-rapporten presenteres senere onsdag foran en forsamling som skal inkludere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), store deler av det politiske Samferdsels-Norge og sju stortingsrepresentanter fra Arbeiderpartiet.
I rapporten foreslår Naf at ett statlig aksjeselskap skal håndtere riksveiutbyggingen i Norge. Selskapet kan godt utgå fra dagens Statens vegvesen, men må få mye makt til å prioritere hvor pengene skal brukes.
Naf foreslår videre at det opprettes en veibank, gjerne etter modell av Husbanken, og at samtidige pågående og planlagte bompengeselskaper skal refinansieres her.
I dag har bompengeselskapene en gjennomsnittsrente på 3,6 prosent. I vår modell vil statlige lån gi en rente på 1,8 prosent. Denne refinansiering vil alene gi store årlige besparelser.
- Vår modell gjør bompenger overflødige på sikt. Med et fond som hovedkilde og en bank som kan gi statlige lån ved behov, vil bompenger kunne fases ut som finansieringskilde, mener Stig Skjøstad.