Stopper bomsnikerne
Ifølge Erling Sæther vil innføring av det såkalte Eurovignett-direktivet bidra til å stoppe utenlandsk bomsniking.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Direktivet er en god anledning til å gjøre bompengebrikke obligatorisk, sier den næringspolitiske direktøren i NHO Logistikk og Transport.
Politisk støtte
Han har stor tro på at ordningen innføres og viser til at den støttes av regjeringen gjennom den nylig fremlagte Nasjonal transportplan.
- Det ser dessuten ut til at det er tverrpolitisk enighet i saken, sier Sæther.
13 prosent rabatt
Eurovignett-direktivet innebærer en maksimal rabatt på 13% for tunge kjøretøyer over 3,5 tonn. I dag er maksimalrabatten 50%.
- Likevel vil nettokostnaden for bedriftene ikke øke særlig, fordi grunntaksten vil bli redusert, sier Sæther.
Forsering
Han viser til at utenlandske vogntog i svært stor grad unndrar seg å betale ved passering av de automatiske bommene.
– Derfor må direktoratet forsere innføring av obligatorisk bombrikke for alle kjøretøyer over den aktuelle vektklassen, sier Sæther.
400 mill.
NHO Logistikk og Transport organiserer de fleste samlast- og spedisjonsbedrifter i Norge. Med ca. 10.000 lastebiler utfører bedriftene 60% av all vareforsyning til grossister, detaljister og husholdninger i Norge. Transportbedriftene betaler ca. 400 millioner kroner i bompenger årlig. Det tilsvarer i snitt ca. 30.000 kroner årlig pr. bil.