Ligninlageret på Øra åpnet

19.000 kvadratmeter og med nesten 43.000 palleplasser. Borregaards ligninlager på Øraterminalen i Borg havn har vært etterlengtet.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ligninlageret på Øra er Nordens mest kompliserte masselager med tanke på lagringsstrategi, styring av reoler, vektbegrensninger vedrørende innplassering og plukking av varer styrt av SAP EWM, slår logistikksjef ved Borregaard i Sarpsborg, Børre Ulstein Nilsen fast. Og det er stort, veldig stort. Omtrent som tre fotballbaner, får vi vite. 

Lignin

Lignin er et stoff som hovedsakelig finnes i plantenes cellevegger, bundet til cellulose, og kan kalles tømmerets bindemiddel.

Lignin er råstoff til tilsetningsstoffer i blant annet betong- og bygningsmaterialer, tekstilfargestoff, kjeramiske produkter, batterier, gruvevirksomhet, samt landbruks- og fiskeriprodukter. 

Borregaard er blant verdens viktigste produsent av ligninbaserte produkter. 

Det største bruksområdet for ligninprodukter er som tilsetningsstoff i betong. I tillegg til å gi fordeler med hensyn til styrke og kvalitet, gjør ligninet at vann- og sementinnholdet i betongen kan reduseres. Dette bidrar til mindre energibehov og ikke minst lavere CO₂-utslipp knyttet til framstilling av sement.

Kilde: Borregaard og Store Norske Leksikon

Det nye ligninlageret er bygd av Borg Havn Eiendom AS – og leies av Borregaard.

– Borg Havn IKS er svært godt fornøyd med at Lager 14 nå formelt er åpnet, og at logistikklagret er i full drift. Borg Havn Eiendom AS er et 100 prosent eid datterselskap av Borg Havn IKS, forklarer havnedirektør Tore Lundestad. 

Svært raskt

 Foto: Kim Andreas Dalskau/Borregaard.

Samarbeidsavtalen som ble inngått i 2017, inkluderte et forprosjekt, og den endelige beslutningen ble tatt av industrikonsernet første kvartal 2018, med påfølgende kontraktssignering i mai 2018. 

– Samarbeidet i prosjektet har vært meget godt, og bygget på 19.000 kvadratmeter er satt opp på tolv måneder, forteller havnedirektør Tore Lundestad.

– Første pele ble satt ned 26. juni 2018, og vi kjørte våre første produkter inn i nytt lager 3. juni 2019, legger Børre Ulstein Nilsen, logistikksjefen ved Borregaard i Sarpsborg til.

Vil bety mer sjøtransport

– Samlingen av Borregaards tørre ligninprodukter under ett tak, strømlinjeformer logistikken både når det gjelder lagring og transport, samtidig med at det legges til rette for mer sjøtransport. Med kun 400 meter til containerkaiene bli internlogistikken svært effektiv og styrker bruk av sjøtransport på shortsea markedet, påpeker havnedirektør Lundestad.

– Hvor viktig er det med nærhet til havn for Borregaard?

– Plasseringen er strategisk med tanke på at det ligger i containerterminalen og er optimalt i målet med å få mer gods over på sjø, svarer Ulstein Nilsen.

– Satt Borregaard krav til miljø ved kontraktinngåelse?

– Ja, sammen med Borg Havn hadde vi krav til nullutslipp fra lageret, vi valgte kun el-trucker, og bygget er også klargjort for solceller, forteller logistikksjefen videre.

På vei til sjø

Ulstein Nilsen opplyser at pr. dags dato transporteres varene med to semitrailere med Euro 6-motorer til Øra.

– Vi venter på modulvogntog, som kommer på nyåret. Ved bruk av modulvogntog reduserer vi antall turer betydelig. Høyere vekt pr. tur og mindre utslipp totalt, slår han fast.

 Foto: Kim Andreas Dalskau/Borregaard.

Cirka hundre trailerlass med lignin går ukentlig til Øra.

– Deretter håndterer vi internlogistikken på Øra med containere mellom depot og utlasting for utgående ordre over Øra kai, forteller Børre Ulstein Nilsen.

Fasiliteter og crew

Det nye ligninlageret består av lager, innlastingshus hvor det er plass til to modulvogntog av gangen hvor varene losses til splittebord og transportbånd som fører pallene til midten i lageret for plassering i reoler.

Avdelingen ligger under Borregaards logistikkavdeling, som teller 60 årsverk. Avdelingen på Øra består av 11 personer på lager, hvorav én er leder, én koordinator samt ni operatører. Det er en to-skiftordning som håndterer vareinnplassering, plukk og utlasting av varer til bil og containere.

-Vi har åtte lasteramper for bil/container med 16 klargjøringsområder til produkter i lastehuset, forteller Børre Ulstein Nilsen.

Foto: Kim Andreas Dalskau/Borregaard.

– Opptatt av miljøvennlig transport

– Hvor viktig er det for Borregaard å transportere miljøvennlig?

– Borregaard er opptatt av effektive transportløsninger med nullutslipp, både for frakt av råvarer inn til anleggene og utgående transport av produkter til kunder. Klima- og miljøpåvirkning er derfor alltid en viktig del av alle Borregaards investeringsprosjekter. Prosjektet som lageret er en del av, vil redusere CO₂-utslippene forbundet med veitransport og avlaste trafikkveksten på veiene i Europa, påpeker Ulstein Nilsen.

Han fortsetter:

Foto: Kim Andreas Dalskau/Borregaard.

– Avansert lagerstyring

– Pr. nå er det kun ligninprodukter i pulverform, som skal lagres i det nye lageret ved Øraterminalen. Alle våre ligninprodukter lagres i ulike forpakninger, men samtlige lagres på paller. Vi har installert mobile pallereoler som styres av et avansert lagerstyringssystem – SAP EWM, opplyser logistikksjefen ved Borregaard i Sarpsborg.

Foto: Kim Andreas Dalskau/Borregaard.
 

– Er det kun snakk om lager for eksportgods?

– Vi har noe salg i Norge mens mesteparten av utgående ordre er for eksport, svarer han.

Lignin – brukendes til mangt

I 2018 sto lignin for 46 prosent av Borregaard omsetning i Sarpsborg.

Lignin en tømmerets bindemiddel og er råstoff til tilsetningsstoffer i blant annet betong- og bygningsmaterialer, tekstilfargestoff, keramiske produkter, batterier, gruvevirksomhet, samt landbruks- og fiskeriprodukter. Det største bruksområdet for ligninprodukter er som tilsetningsstoff i betong. I tillegg til å gi fordeler med hensyn til styrke og kvalitet, gjør ligninet at vann- og sementinnholdet i betongen kan reduseres. Dette bidrar til mindre energibehov, og ikke minst lavere CO₂-utslipp knyttet til framstilling av sement. Borregaard er verdensledende innen ligninbaserte produkter, og leverer til kunder i rundt 110 land, får Moderne Transport opplyst.

Klimafordelene

Høyspesialisert lignin er i dag et av Borregaards mest verdifulle produkter. Nettopp fordi lignin kan erstatte petroleumsbaserte produkter i så mange ulike sammenhenger, og dermed gir store klimafordeler i form av lavere CO₂-utslipp i et produkts livssyklus, er det også et produkt som er svært viktig for fremtiden. Som en bidragsyter innen så mange ulike bransjer, sitter Borregaard i denne sammenhengen på deler av løsningen på mange av de viktigste utfordringene verden står overfor i årene fremover; befolkningsvekst og klimaendringer, slår Borregaard fast. 

Powered by Labrador CMS