– Nei, Göteborg er ikke «Norges største havn»
- Kun en myte om av en eller annen merkelig grunn overlever.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Göteborgs hamns vd, Magnus Kårestedt, forlater sjefsstolen og overlater roret til nye krefter i det som sies å være «Norges største godshavn», skrev vi i Moderne Transport før jul. Vi har selv hørt ansatte i Göteborg Hamn påstå dette flere ganger.
«Stemmer det at Göteborg Hamn er Norges største havn?» spurt vi et knippe havneledere rundt Oslofjorden om.
– Viktig posisjon
– Göteborg har en viktig posisjon i Skandinavia, men Larvik Havn opplever ikke havnen som en direkte konkurrent, svarer Jan Fredrik Jonas, havnedirektør i Larvik.
– Kraftig motgått i NTP
– Det der er en «sannhet» som har vært ekstremt vanskelig å få vekk. Altfor mange ukyndige bruker den feilaktige påstanden, uten å ane hva de snakker om. Dette ble kraftig motgått i NTP-arbeidet der Else Marie Marskar ledet arbeidet med en godsutredning, en bred godsanalyse, forklarer Roar Johansen, assisterende havnedirektør i Borg Havn. Han arbeidet i flere år ved Kystverkets hovedkontor i Ålesund, hvor NTP-arbeid var en av arbeidsoppgavene.
– Aldri vært riktig
– Myter overlever ved å spille ulike roller til ulike tider. Så også med denne, men det gjør ikke myten riktigere. Riktig har den da heller aldri vært, men kanskje tiden nå er inne for å legge denne myten til siden, undrer Ingvar M. Mathisen, havnedirektør i Oslo.
Ser vi på noen konkrete og lett tilgjengelige tall, ser vi fort at Göteborg neppe er «Norges største». Ifølge SSB håndterer Bergen Havn rundt 48 millioner tonn gods årlig. Göteborg Havn oppgir på sine nettsider at de håndterer 40,8 millioner tonn. Göteborg havn er altså mindre enn Bergen Havn målt i godsmengde.
Ser vi på rene containertall, oppgir Göteborg at de håndterer 644.000 TEU årlig. Det er langt mer enn noen norsk havn. Tallene er ikke helt klare, men containerhavnen i Oslo ender trolig på rundt 220.000 TEU for 2018. Det betyr at over en tredjedel av containerne fra Göteborg må ende i Norge, for at Göteborg skal kunne sies å være Norges største containerhavn, noe som virker lite sannsynlig.
Så er ting selvsagt litt mer komplisert enn konkrete tonn- og TEU-tall.
Mathisen forklarer at det i hovedsak er to forhold som likevel gir en viss troverdighet til myten om Göteborg som Norges største havn.
Sentrallagre i Sverige
Det ene er at Sverige har mange sterke merkenavn og kjeder, også med butikker i Norge. Mange av disse har sentrallager i Sverige, og distribuerer varer til norske butikker fra disse. Noen norske merkenavn og kjeder gjør det samme, ofte basert på at vekstpotensialet oppleves å ligge utenfor Norge. I den grad varene som skal selges i butikker i Norge skal innom sentrallager i Sverige vil, spesielt oversjøiske, varer komme inn over Göteborg. Men varene skal altså til Sverige og sentrallager.
– At Norge ikke anses som et marked stort og attraktivt nok til å tiltrekke seg sentrallagerfunksjoner for enkelte butikkjeder, forteller nok mer om Norge som marked enn om havnene, legger han til.
RoRo-shortsea
Det andre forholdet er at Sverige også har en stor eksportindustri med stort kundegrunnlag i Europa, noe som gir grunnlag for flere RoRo-linjer til flere destinasjoner, med stor kapasitet og høy frekvens. Det gjør det mulig også for norske importører og eksportører å benytte seg av disse der alternativ over norske havner ikke eksisterer eller er for dårlige.
– Når dette er sagt, så utgjør ikke dette svært store volum, langt fra nok til at myten er riktig, men nok til å opprettholde myten så lenge det ikke søkes belegg for påstanden, påpeker Ingvar M. Mathisen.
– Lykke til, Magnus!
– Oslo Havn har lenge hatt et meget godt samarbeid med Göteborg Havn på mange områder under Magnus’ ledelse, og vi ønsker ham lykke til med nye utfordringer. Vi ser også fram til et godt videre samarbeid med ny havnedirektør i Göteborg havn, om å til enhver tid å tilby norske og svenske importører og eksportører de beste sjøbaserte logistikkløsninger for bedrifter, samfunn og befolkning, avslutter Oslos havnedirektør.