Borregaards hovedanlegg ligger rett utenfor Sarpsborg ved Glommas bredd. Selskapet opererer i 16 land og eksporterer til mer enn 100 land.

Borregaard er vinner av Eksportprisen 2020

- Borregaard er et strålende eksempel på en virksomhet som har klart å kombinere innovasjon, vekst og bærekraft. Dette er et grønt industrieventyr Norge kan være stolt av.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TIDLIGERE VINNERE:

Eksportprisen har blitt utdelt seks ganger tidligere. Vinnerne har vært:

2019: Cambi
2018: Airthings
2017: 3B – The fibreglass company
2016: StormGeo
2015: Lerøy Seafood
2014: Jets Vakuum

Det sier næringsminister Iselin Nybø, som onsdag overrakte Eksportprisen 2020 til Borregaard onsdag 30. september, og la til:

- Borregaard er en kompetent organisasjon med dyktige medarbeidere på alle nivå som er opptatt av bærekraftig produksjon.

Det er Eksportkreditt, GIEK og Innovasjon Norge som står bak Eksportprisen. Formålet er å premiere norske eksportører som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom utenlandske markeder. Tradisjonsrike Borregaard, med hovedkontor i Sarpsborg, slo rekordmange 101 nominerte bedrifter i kampen om å vinne prisen.

Årets jury, som besto av Alexandra Bech Gjørv, Siri Hatlen, Kjerstin Braathen og Jan Christian Vestre, hadde en vrien jobb med å kåre vinneren blant de topp ti nominerte.

- Det var en fantastisk bukett av bedrifter, fra små til store, som representerte et bredt spekter av næringer, og syv forskjellige fylker, sier juryleder Alexandra Bech Gjørv.

Klart omstilling

Valget falt til slutt på Borregaard, som ifølge juryen vinner prisen fordi selskapet har evnet å omstille seg kraftig, og gått fra å være en ganske tradisjonell norsk industrivirksomhet som utviklet cellulose og papir, til å bli et moderne industrikonsern med et bredt produktspekter og kunder over hele verden.

18 TONN: Brorparten av celluloseeksporten skjer sjøveien, men halvparten av det som sendes til Europa går via lastebil. Borregaard har en eksportandel på 95 prosent.

- Å bli tildelt eksportprisen er en veldig hyggelig tilbakemelding å få, ikke minst fordi prisen verdsetter det vi har oppnådd innen bærekraft, innovasjon og kompetanse. Dette er en pris for hele vår organisasjon, sier administrerende direktør i Borregaard, Per A. Sørlie.

«Vinneren har jobbet systematisk med forskning og innovasjon for bærekraftige løsninger i samarbeid med sine kunder, i mange, mange år,» skriver juryen i sin begrunnelse.

Tømmerbasert

Produktene Borregaard tilbyr markedet er i all hovedsak produsert av tømmerstokker. Selskapet tilbyr nesten 700 forskjellige produkter, hvorav nesten alle har sitt utgangspunkt i biomassen i tømmerstokker.

«Dette er god økologisk ressursforvaltning, og gir en markedsmessig robusthet som tåler svingninger i enkeltmarkeder,» skriver juryen videre.

Biovanilin, som brukes i matproduksjon i stedet for naturlig vanilje eller oljebasert vanillin, er et av produktene Borregaard selger. Et annet er bioetanol, som brukes som drivstoff. Andre eksempler er bindemiddel som brukes i dyrefôr og biopolymerer som erstatter oljebaserte produkter i byggeindustrien, landbruket, batterier mm.

Kriteriene for å vinne Eksportprisen er at bedriften må ha en høy eksportandel, vise til lønnsomhet over tid, vise til verdiskaping i Norge og vise til innovasjon av produkt og/eller marked. Borregaard treffer på alle disse punktene.

Powered by Labrador CMS