Scania får 8,2 milliarder kroner i bot
Deltok i kartellvirksomhet med fem andre lastebilprodusenter.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
EU-kommisjonen har kommet frem til at Scania har brutt EUs konkurranselover.
Selskapet samarbeidet i 14 år med fem andre lastebilprodusenter om lastebilprising, skriver kommisjonen i en pressemelding 27. september.
Den har gitt Scania en bot på 880.523.000 euro. Dette tilsvarer ca. 8170 millioner norske kroner med dagens kurs.
Forlik med fem andre
I juli 2016 kom kommisjonen til enighet om et forlik om kartellvirksomhet med MAN, DAF, Daimler, Iveco og Volvo/Renault. Scania ønsket ikke dette. Som et resultat av dette, har EU gjennomført en standard kartellundersøkelse av Scania.
I pressemeldingen sier konkurransekommisær Margrethe Vestager:
- Dagens avgjørelse markerer slutten på vår etterforskning av et veldig langvarig kartell - 14 år. Dette kartellet påvirket et betydelig antall transportbedrifter i Europa, siden Scania og de andre produsentene produserer over 90 prosent av tunge lastebiler solgt i Europa.
- Disse lastebilene står for ca. 75 prosent av godstransport på vei i Europa og spiller en avgjørende rolle for den europeiske økonomien. Istedenfor prissammarbeid, skulle produsentene ha konkurrert mot hverandre. Også om miljømessige forbedringer, sier hun.
Slik ble det samarbeidet
Kommisjonens etterforskning har avdekket at Scania som produsent av tunge lastebiler har vært involvert i kartellvirksomhet når det gjelder:
- samkjøring av listepriser for mellomstore og store lastebiler i EØS-området. Disse er grunnlaget for videre prising i hver land og hos hver forhandler.
- samkjøring av introduksjon av ny avgassteknologi for mellomstore og store lastebiler.
- overføring av kostnadene for utslippsteknologiene som kreves for å overholde de stadig strengere europeiske utslippsstandardene (fra Euro III til den gjeldende Euro VI) til kunder.
Det ulovlige samarbeidet skal ha vart fra 1997 til 2011, da EU-kommisjonen gjennomførte uannonserte bedriftsinspeksjoner.
Mellom 1997 og 2004, ble det holdt møter på toppnivå. Møtene gjaldt fortjenestemarginer og andre temaer. Disse ble komplettert av telefonsamtaler .
Fra 2004 var kartellet organisert via lastebilprodusentenes tyske datterselskaper. Disse delte informasjon, stort sett elektronisk.
De samme temaene gikk igjen i alle 14 årene samarbeidet varte: Listepris, tid for introduksjon av ny avgassteknologi samt å gi regningen for utviklingen til kundene.