Volvo og Daimler går sammen
De to lastebilgigantene har laget et fellesforetak for utvikling av brenselscelleteknologi.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Volvo Group og Daimler Truck AG har opprettet et felleseid selskap som skal produsere brenselceller. Avtalen innebærer å utvikle, produsere og kommersialisere systemer for brenselsceller som kan benyttes i større kjøretøy.
- Elektrifisering av veitransporter er en avgjørende byggestein for å kunne levere den såkalte «Green Deal», et karbonnøytralt Europa og ti slutt en karbonnøytral verden. Å bruke hydrogen som bærer av grønn elektrisitet for elektriske lastebiler på lange strekninger er en viktig bit av puslespillet, og et tillegg til batteridrevne kjøretøy og fornybare drivstoff, sier konsernsjef hos Volvo, Martin Lundstedt.
Volvo og Daimler blir 50/50-partnere i det nye fellesforetaket, som vil drives som en uavhengig og autonom enhet, mens Daimler Truck AG og Volvo Group skal konkurrere som før på alle andre forretningsområder. Avtalen som nå er inngått er foreløpig ikke-bindende, men en permanent avtale skal etter planen foreligge innen utgangen av året.
Håpet er at utviklingskostnadene kan reduseres betydelig gjennom et samarbeid, og få fortgang i teknologiutviklingen av brenselsceller til tunge kjøretøy. Målet for begge parter er å ha langtransportkjøretøy med brenselscelleteknologi i serieproduksjon i andre halvdel av dette tiåret, opplyser partene i en pressemelding.