STARTEN: Iveco har levert de første to brenselscelle hydrogen lastebilene til BMW.

Leverer de første hydrogenlastebilene

HYDROGEN: De første to av tolv hydrogendrevne lastebiler i H2Haul-prosjektet ble nylig overlevert fra Iveco til BMW.

Overleveringen fant sted ved BMWs fabrikk i Leipzig, hvor lastebilene skal inngå i selskapets logistikkoperasjoner mellom anleggene i Bayern og Sachsen.

FYLLESATSJONER: Samtidig med at de to lastebilene ble overlevert ble også to nye fyllestasjoner åpnet.

H2Haul-prosjektet, som er delvis finansiert av Clean Hydrogen Partnership, har som mål å demonstrere at hydrogenlastebiler er en praktisk og driftssikker nullutslippsløsning for langtransport. De to leverte kjøretøyene markerer et viktig skritt mot kommersialisering av hydrogenteknologi i tungtransport.

IVECOs hydrogenlastebiler ble presentert under en spesialarrangement hos BMW, hvor selskapet viste hvordan hydrogen blir en stadig viktigere del av verdikjeden deres – fra produksjon til transport. Samtidig ble to nye hydrogenfyllestasjoner åpnet av TEAL Mobility i Leipzig og Hormersdorf. Disse skal sørge for nødvendig infrastruktur for daglig drift av de hydrogendrevne lastebilene.

IVECO S-eWay Fuel Cell

  • Rekkevidde: Opptil 800 km per fylling
  • Påfyllingstid: Under 20 minutter for 70 kg hydrogen (700-bar trykk)
  • Drivlinje: Hydrogen-brenselcelle med elektrisk drivlinje, kombinert med batteri for effektoptimalisering
  • Effekt: Hydrogensystemet leverer strøm til en elektrisk motor med høyt dreiemoment for tunge laster
  • Energilagring: 700-bar hydrogentanker i karbonfiber, optimalisert for vekt og sikkerhet
  • Karbonutslipp: Null utslipp fra eksosrøret, kun vanndamp
  • Bruksområde: Spesielt utviklet for langtransport og krevende logistikkoppdrag
  • Prosjekt: En del av EUs H2Haul-program for å demonstrere hydrogenlastebilenes levedyktighet i kommersiell transport

– Leveransen av våre første S-eWay Fuel Cell-lastebiler til BMW representerer et viktig steg i å bevise at hydrogendrevet langtransport er en reell mulighet, sier Giandomenico Fioretti, leder for alternative drivlinjer i IVECO. – Dette prosjektet viser hvordan samarbeid mellom kjøretøyprodusenter, energiselskaper og myndigheter er avgjørende for å realisere en nullutslippsfremtid for transportsektoren.

IVECO S-eWay Fuel Cell-lastebilen er utviklet for langtransport med en rekkevidde på opptil 800 km og en rask påfyllingstid på under 20 minutter. Kjøretøyene er utstyrt med avanserte brenselcelleløsninger som sikrer høy effektivitet og ytelse uten utslipp.

Powered by Labrador CMS