Null utslipp – 100 mil rekkevidde
Volvo Trucks satser på å levere hydrogenlastebiler innen få år.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
For å minske CO₂-utslippene fra transport tilbyr Volvo Trucks i dag batterielektriske lastebiler og lastebiler som går på fornybare energikilder, som biogass. I andre halvdel av dette tiåret vil også elektriske lastebiler med brenselsceller drevet av hydrogen bli gjort tilgjengelig fra Volvo.
– Vi har hatt denne teknologien under utvikling i noen år og det føles stort å se de første lastebilene kjøre vellykket på testbanen. Kombinasjonen av batterielektrisk og elektrisk med brenselsceller vil gjøre det mulig for våre kunder å fullstendig eliminere CO₂-holdige eksosutslipp fra sine lastebiler, uavhengig av transportoppdrag, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
De elektriske lastebilene med brenselscelle vil ha en rekkevidde som kan sammenlignes med mange dieseldrevne lastebiler – inntil 1000 kilometer – og en påfyllingstid på mindre enn 15 minutter. Totalvekten kan være på rundt 65 tonn eller enda høyere, og de to brenselscellene har kapasitet til å generere 300 kW elektrisitet om bord.
Testing om få år
Pilotkunder vil begynne å bruke bilene om få år og kommersiell lansering er planlagt mot slutten av tiåret, opplyser Volvo Trucks i en pressemelding.
– Elektriske lastebiler med brenselsceller drevet av hydrogen vil være spesielt godt egnet til lange distanser og tunge, energikrevende oppdrag. De kan også være et alternativ i land hvor det er begrensede muligheter for batterilading, sier Roger Alm.
En brenselscelle skaper sin egen elektrisitet fra hydrogenet om bord i stedet for å bli ladet fra en ekstern kilde. Det eneste biproduktet er vanndamp.
Brenselsceller levert av Cellcentric
Brenselscellene vil bli levert av Cellcentric – et samarbeid mellom Volvo-gruppen og Daimler Truck AG. Cellcentric kommer til å bygge et av Europas største anlegg for serieproduksjon av brenselsceller spesielt utviklet for tunge kjøretøy.
Brenselscelleteknologien er fortsatt i en tidlig fase av utviklingen og det er mange fordeler med den nye teknologien, men det er også noen utfordringer som må forseres. En av disse er tilgang på grønt hydrogen i stor skala. Grønn hydrogen lages av fornybare energikilder som vind, sol eller vannkraft.
En annen er det faktum at infrastruktur for tanking av tunge kjøretøy fremdeles ikke er utviklet.
– Vi forventer at tilgangen på grønt hydrogen vil øke betraktelig i de neste årene, siden mange industrier vil være avhengig av å redusere CO₂-utslippene. Likevel kan vi ikke vente med å senke CO₂-utslippene fra transport, vi er allerede sent ute. Så mitt tydelige budskap til alle transportselskaper er å starte overgangen i dag med batterielektrisk, biogass og de andre alternativene som er tilgjengelig. Elektriske lastebiler med brenselsceller vil deretter bli et viktig tillegg for lengre og tyngre transporter om noen år, sier Roger Alm.