Toll-toppen Lars Karlsson gir gode råd i møte med Brexit.

Gode Brexit-råd fra toll-topp

Den globale toll-toppen Lars Karlsson forteller hvordan transport- og logistikknæringen skal møte den største tollendringen i vår levetid.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Anledningen er Brexit-seminaret til NHO, NHO Logistikk og Transport og Norsk Industri 14. februar. Her vil fremtredende eksperter gi praktiske innspill til hvordan bedrifter bør forberede seg på Brexit, det heteste emnet i Europa om dagen.

En av dem er Lars Karlsson, kanskje verdens fremste tollekspert. Han gir gode råd for å møte de dramatiske konsekvenser Brexit kan få for vareflyten mellom Norge og Storbritannia.

Den dramatiske endringen

Noen betegner det som rene logistikk-marerittet hvis det ikke kommer til en avtale 29. mars.

Scenarioet er at lastebiler med varer ikke kommer inn i Storbritannia eller at lastebiler fra Storbritannia kommer ikke inn i EU. Det tårner seg opp flere tusen lastebiler på hver side, og ingen vet hva de skal gjøre.

Det kan bli slik at man må handle på WTO-regler. Det innebærer at du sjekker alle lastebiler som kommer, og de skal betale en tollsats. Det blir en forferdelig utfordring.

29.mars 2019 forlater Storbritannia EU og dermed også EØS. Før den tid må Storbritannia og EU bli enige om en utmeldelsesavtale og rammene for en fremtidig avtale. Dette har vist seg svært vanskelig. Det britiske parlamentet har ikke villet godkjenne utmeldingsavtalen, slik den foreligger nå.

Dersom britene står uten en avtale natt til 30. mars, vil det få store konsekvenser for handelsstrømmer og andre forhold mellom EU og Storbritannia og også Norge og Storbritannia. Europakommisjonen ber derfor alle som kan bli berørt av en slik dramatisk situasjon, om nå å forberede seg på best mulig måte. Og selv med en avtale på plass, må bedriftene forberede seg på en helt ny situasjon etter 31. desember 2020.

Godt renomme

Adm. direktør Lars Karlsson i KGH Global Consulting er styreleder i International Border Management and Technologies Association (IBMATA).

Karlsson tror selv at han har fått vervet på bakgrunn av at han representerer KGH, et selskap som har gjort seg bemerket med levering av smarte, sikre, raske og forutsigbare grenseløsninger.

Ifølge Karlsson betyr Brexit store utfordringer for transport- og logistikknæringen, og hvor selskapene må øke innsatsen for å unngå unødvendige kostnader og alvorlige forstyrrelser i virksomheten.

Men han understreker også nye muligheter hvis en er godt forberedt.

Lars Karlsson har en omfattende bakgrunn på 30 år i toll og internasjonal handelspolitikk. Etter en lang karriere i regjeringstjeneste og i internasjonale institusjoner, ble han med i det internasjonale konsulentfirmaet KGH Border Services som administrerende direktør og administrerende direktør i KGH Global Consulting.

Karlsson har enestående erfaring fra stats- og privat sektor, strategisk og operasjonelt lederskap, ledelse, kapasitetsbygging, reform og modernisering. Som den første direktøren for kapasitetsbygging av Verdenstollorganisasjonen (WCO) har han hatt en femårig ledende kapasitetsbygging, reform og moderniseringsprosjekter i mer enn 120 land.

Før han ble med i WCO, hadde Lars Karlsson en langvarig karriere i toppledelsen av svenske tollmyndigheter som tulldirektør, (handling) Vicedirektør, nasjonal direktør IKT & Utvikling, regiondirektør og i mange andre roller. Han er arkitekt og pioner bak det første AEO/TT-programmet i verden og andre globale konsepter.

Setter fokus

Brexit-seminaret setter fokus på konkrete, praktiske problemstillinger knyttet til toll, grenseformaliteter, logistikkplanlegging, kontrakter m.m.

Foruten Lars Karlsson møter du bl.a. Atle Leikvoll, leder Norges Brexit-team, Helene Hval, tollrådgiver i BDO og Ingebjørg Harto, leder for NHOs Brusselkontor.

Møtested er Næringslivets Hus, Middelthunsgate 27, Majorstuen, 14. februar.

Powered by Labrador CMS