NLF-sjefens oppgjør med Bring
NLF-direktør Geir A. Mo tar et oppgjør med det han mener er usaklig retorikk og bevisst tåkelegging av fakta rundt Bring Trucking-saken.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Han oppfordrer til at det fra sentralt hold i den statseide logistikkgiganten Posten Norge og Bring fremlegges dokumentasjon.
– Å nekte for at noe er sant, er ikke å tilbakevise, understreker NLF-sjefen.
De siste ukene har den ene skandalesaken etter den andre omkring statseide Bring Trucking blitt rullet opp. Journalistnettverket Investigate Europe har dokumentert at mange av sjåførene, som primært hentes fra Romania, utelukkende kjører i Skandinavia.
- For dette arbeidet, ifølge NLF-sjefen, - mottar sjåførene lønn som bare utgjør en brøkdel av snittet for landene hvor de er utstasjonert. Arbeidstilsynets funn snakker for seg selv, sier Mo som understreker at virksomheten er sterkt uetisk, men foreløpig ikke ulovlig.
- Det som derimot er ulovlig, er måten de avlønnes på når de kjører innenlands transport i Norge. Alle som utfører kabotasje eller kombinerte transporter har krav på norsk minstelønn. Arbeidstilsynets funn etter å ha utført tilsyn mot kabotasjesjåfører ansatt i Bring Trucking viser at dette ikke er tilfelle. Både i 2017 og i 2018 er det avdekket brudd på reglene. Sjåførene Investigate Europe har snakket med, bekrefter også dette. I tillegg har journalistnettverket avdekket utbredt juks med førerkurs i bedriften, noe Posten Norge nå har bekreftet, sier NLF-sjefen.
- Angriper alle - også offentlige etater
Pressesjef John Eckhoff mener at NLF, gjennom nettstedet Lastebil.no, farer med usannheter rundt Bring Trucking.
- Men artiklene som det vises til, presenterer brudd som er avdekket av Arbeidstilsynet, utsagn fra sjåfører og funn fra Investigate Europes undersøkelser, sammen med tilsvar fra Posten Norge, sier Mo.
Han viser til at det er presentert lønnslipper som beviselig strider med regelverket, samt gjengitt utdrag fra Arbeidstilsynets rapporter hvor det er funnet lovstridige lønnsmodeller, som også bekreftes av etatens fagfolk.
- Når Posten Norge beskylder NLF for å fare med usannheter, menes det derfor indirekte at både Arbeidstilsynet, sjåførene og de uavhengige journalistene også gjør det, fremhever NLF-sjefen som også mener at det vises til dokumentasjon som ingen har sett.
Postens pressesjef har oppgitt til Mtlogistikk at han sitter på «lønnsdokumentasjon som viser at sjåførene er lønnet etter reglene, uten at NLF tilsynelatende bryr seg nevneverdig om å korrigere det».
Eckhoff indikerer her at NLF har blitt forevist beviser som deretter skal ha blitt ignorert.
- Dette stemmer ikke: Det er nå ettersendt kopier av e-postkorrespondanser mellom NLF og Postens pressesjef til Mtlogistikks redaksjon, og som viser at Eckhoff slett ikke har delt denne angivelige dokumentasjonen. Tvert imot har NLF ved flere anledninger etterspurt dette uten å ha fått svar, sier Mo.
Hva vil det si å tilbakevise?
- Dette føyer seg inn i rekken av offensive, men upresise utspill fra Posten Norge den siste tiden. Felles for alle er denne setningen: «Vi har tilbakevist påstandene». Men for å tilbakevise en påstand må man bringe annen dokumentasjon på banen som beviser at den opprinnelige påstanden er falsk. Det vi imidlertid ser, er ikke at påstander blir tilbakevist. Vi ser heller et strategisk forsøk fra Posten Norge på å flytte fokuset fra de faktiske forholdene ved å rope motparten i senk. I en slik situasjon er det bare en ting å gjøre: Følg bevisene og la fornuften tale, understreker NLFs adm. direktør Geir A. Mo.