Oda ble kåret til årets nettbutikk i "tungvektsklassen". Håkon Wik (f.v.) og Stian Killingberg tok imot prisen onsdag kveld.Foto: Posten Bring.
Oda, Care of Carl og Hippi Grace til topps
Onsdag kveld ble vinnerne av Netthandelsprisene 2022 kåret under Brings prisutdeling på Sentralen i Oslo. Hippi Grace, Care of Carl og Oda kan nå kalle seg årets beste nettbutikker.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
For 17. år på rad deler Bring ut Netthandelsprisene der landets nettbutikker blir grundig testet og vurdert. Nytt av året er at nettbutikkene ble delt inn i tre kategorier – basert på omsetning.
Oda til topps i "tungvektsklassen"
For de aller største nettbutikkene i kategorien «stor» er det Oda som er vinneren etter at de snek seg forbi Get Inspired og Fjellsport.
– Oda har en perfeksjonisme i alt de gjør. Kunden står alltid i fokus og det sørger for at hverdagen faktisk blir enklere. Kundeservice er alltid tilgjengelig, superraske og ingenting er noensinne et problem. Fleksibiliteten Oda viser gjør at de er årets nettbutikk for oss, formidler juryleder Kristin Dahl Hoffmann i pressemeldingen. Hun er direktør marketing i E-handel og Logistikk i Posten Norge.
Svensk borteseier i "mellomklassen"
I årets nye kategori; «medium», var det den svenske nettbutikken Care of Carl som vant. Selskapet er et norskregistrert utenlandsk foretak med bakgrunn fra Borås som ligger under selskapet Athene Vat Services AS. De vant foran Apotera og Carlings.
– Care of Carl har klart å bygge en merkevare som leverer kvalitet og service. De har lynrask levering og fantastisk kundeservice. De gir sine kunder en eksklusiv følelse som bevares hele veien, begrunner juryleder Hoffmann.
Hippi Grace (Choli Collection AS) best av de små
I kategorien «liten» var det veskebutikken Hippi Grace som stakk av med prisen. Eierselskapet til nettbutikken ligger under selskapet Choli Collection AS i Hosle.
De slo Linda Johansen og Supernerds på mållinjen.
– Med begrensede midler og mye entusiasme har Hippi Grace klart å skape en fantastisk kjøpsopplevelse fra A til Å. De har kontroll på hele verdikjeden og et fokus på bærekraft som burde inspirere de små nettbutikkene, formidler Hoffmann.
Sindre i Get Inspired fikk pris for å ha inspirert andre
I tillegg ble daglig leder i Get Inspired, Sindre Landevåg hedret med prisen «Årets veiviser» for sitt arbeid med å forbedre ikke bare sin egen nettbutikk, men også dele erfaringer og råd med andre i bransjen.
– Get Inspired er kåret til årets nettbutikk hele tre ganger tidligere i tillegg til en rekke nominasjoner og pallplasseringer. De har i alle år ligget i front på brukervennlighet, fantastisk kundeservice og lynrask levering. Sindres og Get Inspireds arbeid bør være et forbilde for alle som jobber med nettbutikker i Norge, avslutter Hoffmann.
Posten Brings netthandelspris
Posten og Bring har siden 2005 kåret de beste nettbutikkene i landet, vinnerne kan da titulere seg som «Årets Nettbutikk».
Årets jury har bestått av Arnulf Refnes, CEO og co-founder av Naardic.no, Monica Solberg, Head of ExperimentationaI Finn, Roy-André Tollefsen, Head of eCommerce Flow Solutions, Torkel Johannessen, CEO Pearl Convert, Ingvild Moen, Digital Advisor Social Media og gründer Resonate AS, Kristin Dahl Hoffmann, juryleder og direktør Marketing E-handel og Logistikk i Posten Norge
Siden i fjor sommer har Bring og juryen arbeidet med å teste de over 1400 nominerte nettbutikkene. Siden er disse silt ut og juryen satt igjen med 157 nettbutikker som de testet grundig.
Juryen har vurdert butikkene i fire hovedkriterier. Kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring.