Bring Linehaul skifter navn
Blir Bring Intermodal og håper å få med flere til å satse på skinnegående godstransport.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi vil tydeliggjøre hva vi driver med, sier David Stawczyk i selskapet som nå heter Bring Intermodal.
Denne uken skiftet Bring Linehaul AS navn til Bring Intermodal AS. Selskapet er en del av divisjon Internasjonal Logistikk i Bring-konsernet, og tilbyr logistikktjenester på vei og jernbane i Norden og til og fra Europa. Målet er at det nye navnet skal samsvare bedre med det selskapet faktisk driver med, forklarer administrerende direktør Stein Børre Johnsen til MT.
– De siste årene har vi vokst veldig på tog og intermodale tjenester. Vi tok en beslutning om å dele opp selskapet, slik at vi kunne få tydeligere fokus på produktområder som er viktig å bygge opp, sier han.
Intermodal transport er gods som fraktes i en transportkjede med to eller flere ulike transportformer, for eksempel bil, skip og bane. Som Nordens største bruker av tog, er navneendringen et naturlig neste steg for selskapet for å posisjonere seg for vekst i et logistikkmarked med svært høy konkurranse. Navneskiftet vil gjelde selskapene i Norge, Sverige, Tyskland og Polen.
For å spisse driften og fokuset har Bring Linehaul omstrukturert avdelinger som ikke passer strategien i selskapet og flyttet bilavdelingene til Bring Linehaul bildrift. Det har resultert i at antall ansatte er redusert fra 300 til 100.
– Toget er pålitelig
Stein Børre Johnsen ivrer for å vise at jernbanen, til tross for en god del negativ publisitet, er et effektivt, økonomisk og driftssikkert transportalternativ.
– Det er mye kapasitet i dagens infrastruktur. Det tror jeg ikke er så godt kommunisert, sier han.
– Man kan prate om autonomi, elektrisitet og hydrogen til lastebiler, men det renner mye CO₂ ut i atmosfæren mens man planlegger. Frem til de løsningene er her, er det realiserbart å kutte mye CO₂-utslipp gjennom bruke toget.
I 2019 flyttet Bring Intermodal 118.000 TEU fra vei til jernbane for sine kunder, og sparte dermed rundt 34.000 tonn CO₂-utslipp.
John Asak er business development manager i Bring Intermodal, og mener gods på jernbane er litt misforstått, og har en mye bedre driftssikkerhet enn markedet er klar over.
– Det er manglende kunnskap i bransjen. Til en av våre store kunder har vi 11.000 «full loads» med tog i året, og vi leverer vi langt over 95 prosent «on time» med tog. Det er for eksempel oftere at veien til Bergen er stengt enn toglinjen, poengterer han.
Han fremhever også at det er en stor gevinst for samfunnet at lastebiler forsvinner fra veien, når godset går på skinnene, gjennom at persontransporten da kommer raskere og smidigere frem.
God kapasitet
På de mest travle dagene går det opp mot 2000 vogntog inn i Norge. Asak og Johnsen mener at det er stor kapasitet på jernbanen til å ta en god del av den trafikken.
– Det skal i alle fall være mulig å ta i alle fall 20 prosent av den trafikken over på jernbanen, sier Johnsen.