Lager helelektrisk transportkjede
Med elektrisk first og last mile samt jernbanetransport i midten, kan Bring tilby en helelektrisk forsyningskjede.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Under Transport & Logistikk på Gardermoen hadde Bring fått æren av å stille ut en prototyp på en elektrisk Volvo FM. Den skal i løpet av kort tid bli en viktig del av Brings miljøsatsing
- Den elektriske Volvoen kommer til å gå tur retur mellom Alnabru og våre kunder. Vi ser for oss at den er i drift 16-17 timer i døgnet, forteller forretningsutvikler i Bring Intermodal David Stanislaw Stawcyk til MT.
Bilen hadde fått en dominerende plass på Brings store stand inne i The Qube, og på siden av lastebilen var konseptet greit illustrert: el-lastebil -> tog -> el-lastebil.
Opptil 44 tonn
Fra 2022 kan Volvo Trucks levere batterelektriske utgaver av de tre største modellene sine, FM, FMX og FH. Disse kan skilte med vogntogvekter opp til 44 tonn. En batterikapasitet opp til 540 kWt gir rekkevidde opptil 380 kilometer. Bilene har innebygde AC-ladere på 43 kWt, og kan hurtiglade på ladere inntil 250 kW.
For å sikre strømforsyningen er Bring i dialog med Bane Nor om å etablere ladepunkter på Alnabru.
- Der er det i alle fall nok strøm, ler administrerende direktør i Bring Intermodal, Stein Børre Johnsen.
Starter neste år
Den helektriske kjeden skal settes i gang neste år.
- Vi starter prøvedrift i februar som et arbeidsprosjekt sammen med Volvo, så skal vi være fullt opp og gå om et års tid, sier Johnsen.