Sysped gir Bring full kontroll
RISAVIKA (mtlogistikk.no): Når Bring skal håndtere Norges største logistikkontrakt, er et norsk datasystem, opprinnelig utviklet i 1985 sentralt i driften.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I 1985 lanserte Systema transport- og spedisjonsprogrammet Sysped, basert på en dataplattform levert av IBM. Siden den gang har Systema hele tiden modernisert programmet til dagens standard, og i dag får kundene oppdatert «track and trace»-systemer på egen kartmodul, med full oversikt over alle dokumenter og hendelser underveis.
- Sysped dekker alt vi gjør fra A til Å, forteller IKT-sjef hos Bring Stavanger. Han har ansvaret for at Brings systemer fungerer.
Full oversikt
Bring ble i høst tildelt norgeshistoriens største logistikkontrakt av Statoil (se egen sak). Muligheten til å ha full oversikt over leveransene gjennom kundeløsningen i Sysped var en sentral del i avtalen.
- Det er alfa og omega. Vi må ha gode kundeløsninger. Kundene krever mer og mer. Det er forutsatt at vi har flåtestyring med GPS i alle biler. Og gjennom Sysped kan kundene få opp all tilgjengelig informasjon i kartløsningen, sier Andersen.
I Sysped finner man løsninger for spedisjon, transport for bil, sjø og luft, elektronisk fortolling, PDA med signatur i bil, navigasjon og flåtestyring. Det muliggjør at Brings kunder gjennom Sysped blant annet får proaktiv varsling ved forsinkelser, enten på e-post eller sms. For en kunde som Statoil, der tid definitivt er penger, er det et svært nyttig verktøy.
Penger å spare
- Dersom det for eksempel har vært en ulykke langs ruten og systemet ser at en leveranse vil bli forsinket, vil kunden bli varslet umiddelbart. Det kan være svært kostnadsbesparende for eksempel om kunden er avhengig av å leie en kran til 10.000 kroner timen når leveransen er på plass, sier Andersen.
I bruk kan Sysped se noe avleggs ut. Det kjører ikke i Windows og har foreløpig ikke noe grafisk grensesnitt. Her er det tastetrykk med enkle bokstaver mot svart bakgrunn i DOS som gjelder. Og det har store fordeler.
Driftssikkert
- Det er så driftssikkert. Jeg har aldri opplevd at det har vært nedetid. Feilprosenten er mye større hvis man kjører et system basert på Windows, sier Håvard Berakvam hos Bring. Han bruker Sysped som sitt arbeidsverktøy dagen lang. Når en erfaren bruker som ham setter i gang, ser vi tydelig systemets fordeler.
Lynkjappe hurtigkommandoer på tastaturet, sender informasjon om transportoppdrag etter transportoppdrag opp på skjermen uten forsinkelser man etter hvert er blitt vant til i tyngre Windows-programmer.
Berakvam jobber hele tiden med å perfeksjonere arbeidsflyten i Sysped, og legger stadig inn nye hurtigkommandoer for operasjoner han bruker ofte.
- Det jeg liker er at det er enkelt for oss å kontakte Systema og be om endringer og justeringer i programvaren. Det er bare å ta en telefon og få godkjent at vi bruke en liten pengesum på det, så er det ofte gjort på en kveld, forteller han.
Tilpasser konstant
Svein Terje Berg, salgsansvarlig hos Systema forklarer:
- Det er et standardsystem som ligger til grunn. Men vi har nært forhold til kundene når det gjelder å utvikle programmet videre. Når vi får innspill, vurderer vi fra gang til gang om det er justeringer som kan gå inn i standardløsningen, eller om det er en spesialtilpasning som bare passer den enkelte kunde, sier han.
IKT-sjef Andersen forteller at de hele tiden jobber med å optimalisere bruken av programmet.
- Tilpasninger skjer hele veien. Ser vi et behov går vi i dialog med Systema og får et overslag på pris, og tar en avgjørelse.
- Vi har et meget godt samarbeid, sier han.