VIL VITE MER: Statens vegvesen spør hvordan lading innen veidriften bør være. Her fra test av el-brøytebil på Dovrefjell i vinter. Foto: Eli Ramstad, Statens vegvesen
Statens vegvesen ber om lade-innspill
Inviterer entreprenørbransjen til å komme med innspill om lading av kjøretøy og maskiner som brukes i driften av riksveiene.
Hvordan bør forretningsmodellen være? Kan infrastrukturen
deles med andre? Bør man satse på faste eller mobile løsninger? Hvordan kan det
bli enklere for store og små entreprenører å delta i omstillingen til
utslippsfri drift?
Høringsfrist 10. juni
Dette er bare noen av spørsmålene Statens vegvesen ber om
svar på i høring, som ble kunngjort i Doffin før helga. Fristen for å komme med
innspill er mandag 10. juni.
Innspillene skal brukes i arbeidet med rullering av Drift og
vedlikeholdsdivisjonens klimastrategi og handlingsplan, blant annet når det
gjelder krav i framtidige driftskontrakter.
– Statens vegvesen har sett på utfordringer og muligheter
knyttet til lading av kjøretøy og maskiner. Det er en del usikkerhet på
området, og teknologien endrer seg raskt. Derfor ønsker vi dialog, slik at
bransjen kan kommentere og korrigere våre planer, sier direktør for klima og
bærekraft, Edvard Sandvik.
Vil ha synspunkter
I tillegg til de generelle spørsmålene, har Statens vegvesen
en lang rekke konkrete tekniske spørsmål til ladeaktører og leverandører av
kjøretøy og maskiner, blant annet om hvordan de ser for seg utviklingen de
neste 2-3 årene, når det er realistisk å ta i bruk megawattlading
(MCS-standard) i Norge, og om ladehastigheter.
Entreprenørene utfordres blant annet til å komme med
synspunkter på depotlading.
– Vi beklager at høringsfristen er kort denne gangen, men vi
har som ambisjon å få bearbeidet innspillene mest mulig før sommerferien. For
at Statens vegvesen skal få et godt grunnlag for å arbeide videre med dette,
håper jeg at mange i bransjen tar seg tid til å komme med sine erfaringer og
synspunkter nå, sier Edvard Sandvik.
I tillegg til kunngjøringen på Doffin, er
høringsinvitasjonen sendt til bransjeorganisasjoner for driftsentreprenører,
ladeoperatører, ladeutstyr, kjøretøy og maskin, produsenter og grossister.