ANDØYA: Kartbilde av posisjoner under Jammetesten på Andøya som viser rådata og et representativt utdrag av posisjonsdata over to dagers test med Zeekits GNSS (GPS) enhetZeekit
Jamming fra Russland er en økende trussel
VEIVEDLIKEHOLD I FINNMARK: Brøytebilenes GPS-signal kan i økende omfang bli jammet.
I kjernen av systemet for datafangst i drift og vedlikehold av vei ligger et posisjonssignal. Alt en brøytebil foretar seg på veien blir registrert og dokumentert med tid og posisjon, skriver Zeekit i en pressemelding.
GPS-forstyrrelser i Finnmark
Politiet i Finnmark rapporterer om en betydelig økning i GPS-forstyrrelser, noe som knyttes til aktiviteter fra Russland.
Forstyrrelser inkluderer jamming, spoofing og meaconing, og representerer en voksende sikkerhetstrussel mot navigasjonssystemer.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Hva om noen ønsker å ødelegge de signalene?
Jamming fra Russland
Forstyrrelser av GPS- og andre GNSS-signaler, gjennom jamming, spoofing eller meaconing er en økende trussel. I Finnmark forteller politiet til NRK i våres at GPS-forstyrrelser har økt kraftig i omfang. Dette skyldes ifølge NKOM forstyrrelser fra Russland.
Men, ikke bare fremmede makter kan ha interesse av å forstyrre GPS-signaler.
– Det kan være mange som ønsker å skjule sin posisjon til tider. Det kan for eksempel være biler som er i et flåtestyringssystem, der man ønsker å skjule seg fra arbeidsgiver. For en relativt billig penge kan man i dag kjøpe en ganske kraftig jammer, sier Torstein Isaksen i Statens vegvesen.
Jammertest 2024:
Jamming er forstyrrelser eller blokkering av blant annet mobil- og GPS-signaler, mens spoofing er sending av falske signaler for å lure mottakeren som mottar disse signalene.
Meaconing er gjenutsendelse av legitime signaler med hensikt å bedra mottakere. Jammertesten er et samarbeid mellom Statens vegvesen, Norsk kommunikasjonsmyndighet, Justervesenet, Kartverket, Forsvarets forskningsinstitutt og Norsk romsenter.
GNSS er et samlebegrep for satellittbaserte navigasjonssystemer (GPS, Galileo, GLONASS, BeiDou m.fl.)
Men hvorfor er Statens vegvesen, og personellet der som jobber med drift og vedlikehold av vei så opptatt av dette?
– Dokumentasjonssystemet vi har bygd opp i denne bransjen er basert på GNSS-signaler, vi trenger det for oppfølging, oppgjør, og ikke minst dokumentasjon på utført arbeid. Jamming utfordrer kvaliteten på datafangsten vi er avhengig av, sier Isaksen.
Jammetest på Andøya
Isaksen var selv deltager på årets Jammertest på Andøya, og selv om han ikke gjennomførte noen formelle tester, inviterte han inn de to store leverandørene av datafangstsystemer i det norske markedet til å gi han utstyr han kunne ta med.
Zeekit sendte han noe av sitt utstyr og skal ha fått tilbakemelding på at det var relativt robust mot den type jammere man kan risikere å møte langs veien, som enten er utplassert i biler eller hus.
Zeekit har ikke analysert data fra testene i detalj, men er ikke overrasket.
– Vi har hele tiden vært tydelige med våre kunder: Kravene i driftskontraktene fordrer høy datakvalitet som krever bruk av dedikerte GNSS-enheter. Vi stiller strenge krav til våre leverandører når det gjelder kvalitet og teknologi. Utstyret vi monterer i kjøretøyene har vesentlig bedre signalmottak enn en mobiltelefon og sammen med avansert signalprosessering gir dette god robusthet mot jamming. Det er godt å se at jammertesten bekrefter at utstyret fungerer etter hensikten, sier Thomas Tvetbråten, teknisk sjef i Zeekit.