Leverte debut-trucken
De aller første truckene fra det nye merket Merlinum er levert i Norge.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Merlinum ble lansert som et helt nytt truckmerke i samarbeid med Brubakken høsten 2016. Det har tatt tid og hard jobbing med å introdusere den nye elektriske stortrucken i markedet, men nå har det løsnet forteller salgssjef hos Brubakken, Thormod Johansen.
Den første trucken ble levert til Norsk Stål Tynnplater på Øra i Fredrikstad i februar, og truck nummer to er straks på plass ved bedriftens anlegg på Øra i Fredrikstad.
- Vi har hatt dieseltrucker tidligere, men nå hadde vi lyst til å prøve noe elektrisk. Vi har hatt et samarbeid med Brubakken gjennom mange år, og de introduserte oss for Merlinum, forteller vedlikeholdsleder hos Norsk Stål Tynnplater, Ketil Hellstrøm til MT.
- Har tatt tid
Truckene som er levert er av typen Merlinum EA7-600. Dette er en robust, elektrisk gaffeltruck med løftekapasitet på sju tonn og lastsenter på 600 mm. Den produseres i den svenske truckmetropolen Ljungby, der erfarne truckfolk med bakgrunn hos Svetruck og Kalmar har startet det nye merket.
- Det har jo tatt litt tid. Alt nytt er jo litt skremmende de fleste, men nå begynner det å løsne. Vi har hatt den snart rundt hele Norges land på prøving og fått gode tilbakemeldinger, forteller Thormod Johansen.
I tillegg til de to truckene som skal gå hos Norsk Stål Tynnplater, skal det også leveres en truck til Boliden Odda. Dette er en seks-tonns truck. Alle truckene er leid ut på Brubakkens totaleie over sju år, det vil si med alt inkludert i leieprisen.
Norsk Stål Tynnplater er et stålservicesenter eid av de internasjonale stålgiganten Tata Steel. I Fredrikstad kommer coiler med stål inn, og det produseres stålplater etter mål som går til kunder i Norge og Sverige. Totalt produseres det rundt 70.000 tonn stålplater årlig ved anlegget som har 40 ansatte.
To skift
Merlinum-truckene skal gå to skift. Det første fra 06-14, så byttes det batterier før truckene igjen kjøres til 23 på kvelden. Truckene skal i hovedsak løfte stålplater fra produksjonen til lager og videre fra lager til lastebiler.
Maskinen håndterer på en vanlig dag 10-15 trailere, noe som tilsvarer rundt 200 tonn gods. På dager med mest trafikk, kan dette komme opp i 450 tonn daglig.
- Man er jo alltid litt skeptisk til nye ting. Men vi fikk en truck på prøvekjøring og vi ble overbevist om at det var noe å satse på. Våre erfarne trucksjåfører syntes de var fine å kjøre, og ett batteri holder fint i ett skift med maks belastning, forteller Ketil Hellstrøm.
Stille og behagelig
Han tror at truckene vil bidra til et bedre arbeidsmiljø, siden man nå helt slipper støy og utslipp fra forbrenningsmotorer ved anlegget.
- Truckførerne vil få et roligere og mer behagelig arbeidsmiljø, sier Hellstrøm.
Merlinum-truckene er tilgjengelig med løftekapasitet fra seks til ni tonn med et lastsenter på 600 mm. Det finnes i tillegg en 8-tonner med lastsenter på 900 mm. Produsenten har lagt vekt på å lage en solid og robust truck med god ergonomi, som tillegg er svært stillegående både i kjøring og under løft. Det er mulig å få trucken både med tradisjonelt bly/syre-batteri og med litium-ion-batter.