Styrket salgsteamet
– Vi har ligget lavt på salgssiden i noen år, men nå gjør vi et løft, sier daglig leder Anders Henni i Brubakken, som varsler en solid satsing på tyske fireveistrucker.
Brubakken har vært gjennom en lang reise med nedskalering og gjenoppbygging. Det går naturligvis ut over noe.
– Vi har ligget lavt på salgssiden i mange år. En periode gjorde vi en «quick fix» og jeg var salgssjef selv. Det varte litt for lenge, sier Anders Henni åpent og ærlig.
Det varte frem til i fjor vinter, da Jan Ove Ekerhaugen ble ansatt som ny salgssjef. Han kom med lang erfaring og tilsvarende jobb hos Materialhåndtering.
– Vi har vært veldig heldige i å få rekruttert Jan Ove. Nå skal vi være mye mer kompetansebasert i salget, og hjelpe kundene med deres behov. Da trenger vi kompetanse på et annet nivå enn vi har hatt de siste årene, og det har vi fått nå, sier Henni.
Har rekruttert
Ekerhaugen og Henni har sammen arbeidet med å rekruttere et dedikert salgsteam, og har ansatt tre nye selgere – i henholdsvis Innlandet, Agder og Telemark og Vestland/Rogaland.
– Og det neste blir Nordvestlandet og Trøndelag, sier Ekerhaugen.
Selgerne får ansvar for alle seks merker Brubakken har i porteføljen. En portefølje som bør ha potensial til å dekke de fleste behov.
Gjennom Hyster leverer Brubakken lager- og motvektstrucker fra små jekketraller til store reachstackere. I tillegg har de Hubtex som leverer fireveistrucker og sidelastere både for utendørs og innendørs bruk. Gjennom TIIKamag, Mafi og Seacom kan Brubakken levere blant rangeringsmaskiner, terminaltraktorer og avanserte lastbærere. I tillegg har de det svenske premiummerket Merlinum i porteføljen.
Satser på Hubtex
Hubtex er et merke Brubakken har store forventninger til fremover, etter at det har vært stille rundt det tyske merket en stund.
– Vi har ikke solgt mange Hubtex-er i det siste, men nå har vi mange i bestilling, sier Anders Henni. De første Hubtex-ene det nye salgs teamet har solgt er også levert.
– I 2023 ble det ikke laget ett tilbud fra Hubtex til Brubakken. Det var ganske trist. Det måtte vi få gjort noe med, og nå er Hubtex et satsingsområde, skyter salgssjef Ekerhaugen inn.
De to hovedtypene til Hubtex heter FluX og MaxX, der førstnevnte er uten plattform og sistnevnte er med. Ekerhaugen trekker frem 360-graders styring, så man slipper å stoppe opp for å endre retning, fleksibelt understell og luftdempet sete som fordeler med Hubtex-ene. Mange av Hubtex sine modeller kommer også med drift på alle hjul.
– Tidligere har fireveistrucker vært ganske stive, men her er det ikke sånn at ett hjul er i luften om du kjører over en planke med et annet. Dette er tysk kvalitet, sier Ekerhaugen.