SIKTLINJE: Den nye hytta er lav med stort bakvindu, som gjør det lett å se innunder vekselflakene.

Oppgradert Kamag Wiesel

NYE KRAV: Brubakken har allerede den nye rangeringsmaskinen på test hos kunder i Norge.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra nyttår gjelder nye utslippsregler og med sin nye Wiesel oppfyller Kamag de nye kravene, og har i tillegg fått på plass en lang rekke ergonomiske forbedringer.

Wieselen har en helt ny firesylindret motor fra Deutz, som oppfyller de kommende Steg V-kravene, forteller Gordon Lindseth, produktansvarlig for Kamag hos den norske importøren Brubakken.

Ute på prøve

Han forteller at han har en maskin ute på prøve hos kunder i Oslo-området.

– Det er flere kunder som har prøvde den, og de har gitt flere positive tilbakemeldinger, sier Lindseth.

Utover den mer effektive og miljøvennlige motoren, finner man de fleste forbedringene i førerhytta, som denne gangen er egenutviklet av Kamag.

– Forskjellen er blant annet en meget lav innstegshøyde, som er kjærkomment samt store vindusflater bak som gir svært god sikt, sier Lindseth.

Det at man sitter lavere i hytta gir også fordelen at man kan se under vekselflak som skal flyttes, og dermed lettere og mer presist kan «sikte seg inn».

SENKET: Lav innstegshøyde gjør arbeidshverdagen for sjåførene langt mindre besværlig.

Joystick

Fra førerplass kan sjåføren styre alle funksjoner i én og samme joystick.

Wieselen er i utgangspunktet laget for å flytte vekselflak, men så godt som alle maskiner Brubakken leverer har også montert svingskive for å kunne flytte semitrailere.

– Dessuten har flere av kundene våre satt på VBG-feste så man får flyttet de vanlige drakjerrene, sier Lindseth.

Powered by Labrador CMS