Bruker retur som mulighet til mersalg
Undertøyleverandøren Hunkemöller ser 15 prosents økning i andelen kunder som velger å besøke en fysisk butikk for å gjøre returprosessen, etter å ha innført en papirløs returordning.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Returer er vanligvis kostbart, men kan bli en mulighet til ytterligere salg, og det er en mulighet Hunkemöller benytter seg av
Ved å bruke nShift Returns har Hunkemöller vært i stand til å tilby sine kunder en langt mer sømløs retur. Siden lansering, har Hunkemöller opplevd en endring i kundeadferd hvor 15 prosent flere kunder har valgt å returnere varer i butikken fremfor å sende med post, opplyser nShift i en pressemelding. Dette har ikke bare skapt sjansen til å styrke kunderelasjoner, men også skapt nye markedsføring- og gjenkjøpsmuligheter.
Lanserer i nye markeder
Hunkemöller operer i 19 land med nettbutikker og over 900 butikker som fungerer som digitale knutepunkter. nShift har lansert tjenesten nShift Returns i seks markeder, i Benelux, Tyskland og Norden. Nå planlegger nShift å lansere tjenesten i resten av Europa og ytterligere markeder.
– Retur av varer er en integrert del av e-handel i dag, men et høyt antall returer er heller ikke sunt. Returer er uheldig for virksomheten, kunden og miljøet, sier Thomas Angell, Vice President, nShift Norge.
– Det Hunkemöller har vært i stand til å gjøre er å forbedre returopplevelsen. Dette ikke bare bidrar til å kontrollere returraten, men gir også kundene en bedre opplevelse basert på tilgjengelighet, alternativer og kommunikasjon. Kombinasjonen av dette bidrar til at flere av Hunkemöllers kunder vender tilbake.
Manglet fortusigbarhet
Før de benyttet nShifts tjenester, brukte Hunkemöller en tradisjonell metode for å administrere kunders retur av nettkjøp. Dette betydde imidlertid at selskapet ikke visste på forhånd hvor mange returer som kom tilbake hver dag, eller hvorfor varene kom tilbake. Nå er prosessen digitalisert, noe som ifølge nShift styrker kundelojaliteten.
– Vi har gjort returer til en del av en sømløs kundeopplevelse med økt innsikt, sier Robin Visser, Omni Channel Business Development Manager, Hunkemöller.
– Det som var et vedvarende smertepunkt for selskapet og kundene våre, har blitt endret til noe som gir reell verdi for både kunder og leverandør. Med en smartere prosess, får vi flere kontaktpunkter med forbrukerne. Dette hjelper oss å stadig forbedre tjenesten og opplevelsen vi tilbyr, uttaler Visser.
Kan forutse bemanningsbehov
Endringen i returprosessen har også ført til forbedringer på lageret. Hunkemöller-teamet har nå tydelig data for alle bestillinger og kan forutse trafikkflyten fra varelageret med et sanntidsdashbord. Med dette redskapet kan Hunkemöller-teamet forutse bemanningen de trenger.
nShifts løsning hjelper Hunkemöller med å nå bærekraftsmålene sine ved å digitalisere prosessen ved returer og overgang fra papir til digital.