Nye skyvemasttrucker fra BT
Oppgraderte modeller i BT Reflex-familien skal løse de fleste behov. – Verdens beste skyvemasttruck er blitt enda bedre, sier produktsjef Bjørn Fjelnseth.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Toyota har oppgradert sine skyvemasttrucker. Ifølge produsenten setter de nye truckene en ny standard innen sikkerhet, ergonomi og energieffektivitet.
– Vi lanserte forrige utgave i 2017, og dette er nå videreutviklet og vi kan tilby en enda bedre skyvemasttruck. Verdens beste skyvemasttruck er blitt enda bedre, ler produktsjef Bjørn Fjelnseth hos Toyota Material Handling Norway.
Bedre for føreren
Han forteller at de forbedringene er kommet innen ergonomi og føreropplevelsen.
– Det er mye ny teknologi som gjør maskinen litt mer brukervennlig, forteller ha og nevner blant annet forbedret sittestilling og mer ergonomiske kontroller med håndleddsstøtte som gjør maskinen enklere og smidigere i bruk.
Viktigst er kanskje en oppdatert touchskjerm, med svært god tilgang på informasjon. Vi skjermen har man smart adgangskontroll og gjennomgang av daglige spørsmål ved oppstart.
– I tillegg kan man via touchskjermen nå veldig enkelt endre førerparametere. Dette var mulig også tidligere, men en mye mer komplisert prosess, som nå er blitt mye mer brukervennlig, sier Fjelnseth.
Også lastinformasjonsdisplayet oppunder førervernet er oppgradert til en svært god fargeskjerm med klar informasjon om vekt og løftehøyde i farger.
Tre serier
Skyvemasttruckene er delt inn i tre serier, R, E og O. R-serien er standardmodellen med høy ytelse, mens E-serien har samme ytelse, men økt komfort som følge av den unike tiltkabinen. O-serien har noe lavere kapasitet, men har større hjul og høyere bakkeklaring slik at den også kan operere utendørs. R- og E-seriene har løftekapasitet på opptil 2,5 tonn og løftehøyde på opptil 13 meter, mens O-serien stopper på 16, tonn og 7,5 meter.
Ifølge Toyotas pressemateriale er nye BT Reflex utviklet med tre mål i tankene: Kostnadskutt, miljøvennlighet og energieffektivitet. De tilbys med tre ulike og intelligente batteripakker, som er basert på Toyotas egne modulære litiumbatteriløsninger, som skal gi maksimal fleksibilitet i arbeidet. Med gode laderutiner, skal det være mulig med døgnkontinuerlig drift, selv med det minste batterialternativet, opplyser produsenten. Utvalget av litiumbatterier er også økt, men Fjelnseth innrømmer at kundene er litt trege til å ta i bruk litiumteknologiens fordeler.
– Litiumbatteriene er jo vedlikeholdsfrie og med mulighet for å lade når som helst og hvor som helst, er fleksibiliteten stor. Jeg ser imidlertid at mange kunder bruker litiumtruckene slik de bruker truckene med blybatteri – med kjøring hele dagen og lading hele natten, sier Fjelnseth.
Smart som standard
Alle BTs skyvemasttrucker er oppkoblede og smarte, og det er svært enkelt å ta i bruk Toyotas flåtestyringssystem I_Site.
For Toyota Material Handling Norway er skyvemasttruckene svært viktige i kampen om de store lagerkundene.
– Skyvemasttruckene påvirker gjerne en hel handel, og er viktig for å få i havn de store avtalene. De som trenger skyvemasttrucker har gjerne andre typer trucker også, og da er det viktig å ha gode skyvemasttrucker. Og det har vi definitivt, konkluderer produktsjefen, som kan fortelle at det i en snarlig oppgraderingsrunde også vil komme en ny og forbedret cold store-kabin til BTs skyvemasttrucker.
Den nye Reflex-serien vil være klar til levering mot slutten av året, anslår Fjelnseth.