DØRÅPNERE: Gründer Kris Riise (til venstre) og ferske salgssjef Terje Skog Jenssen vil bokstavelig talt åpne dører for logistikkselskapene. Her med en av de digitale låsene Unloc selger.

Nøkkelen til last mile

LÅSER OPP MULIGHETER: Unloc kan være løsningen for alle logistikkselskaper som vil effektivisere last mile-distribusjonen ut til kunde. – Vi lager et slags Vipps for nøkler, forteller Unloc-gründer Kris Riise.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Last Mile». Begrepet får det til å gå kaldt nedover skuldrene på logistikkselskapenes økonomisjefer. Den siste biten av en logistikk-kjede er notorisk dyr, og i netthandelens tid blir den stadig viktigere å beherske.

Kris Riise er mannen som mener han, nesten bokstavelig talt, har nøkkelen til å redusere kostnadene i denne delen av transporten drastisk. Konseptet heter Unloc. Unloc er en plattform som gjør det mulig å gi den man ønsker tilgang til å åpne døren hjemme i et gitt tidsrom.

Med et par tastetrykk kan du gi pakkebudet, vaskehjelpen eller for den del matvareleverandøren adgang til å åpne døren hjemme, så lenge man har en elektronisk lås. Like enkelt som å sende en tekstmelding.

KOMMER SEG INN: Easy2You er en av Unlocs partnere, og kan ved hjelp av appen komme seg inn i oppganger i bygårder og boligblokker for å levere på døra.

– Her er det mye å hente både for privatkunden, som slipper «husarrest», og for Logistikkselskaper som slipper stramme tidsvinduer, sier Riise.

Vrien hjemlevering

Han trekker fram Kolonial.no som en aktør som kan få store innsparinger når digitale nøkler blir utbredt.

– Kolonial.no er et prakteksempel på et selskap med en enorm logistikk-utfordring. De fleste vil ha matvarene levert hjem mellom 16 og 18. Det er mitt i rushtiden og et ugunstig tidspunkt å drive logistikk på, sier Riise.

ENKELT: Unloc er først og fremst et app, som gjør det mulig å dele nøkler, forteller Kris Riise.

Med korte tidsvinduer og avhengighet av at kunden er hjemme, blir muligheten for effektiv ruteplanlegging begrenset og faren for bomturer stor. Gjennom å ha tilgang til en digital nøkkel til kundene, vil Kolonial.no, eller andre distributører, i stor grad kunne levere utenom rushtiden, uavhengig av om folk er hjemme og rutene som legges opp vil kunne være mye mer effektive enn i dag, påpeker Riise.

Og det hele startet med nettopp Kolonial.no i 2016, mens Riise og partneren August Flatby jobbet for Telenor. Da gjorde Telenor et prøveprosjekt med digitale nøkler sammen med mat.se i Göteborg og Kolonial.no i Oslo. 100 familier ble invitert til å teste hjemlevering av mat, uten å være hjemme selv. Maten kunne om ønskelig settes helt inn i kjøleskapet.

Etter hvert overtok Kris Riise og August Flatby prosjektet og teknologien fra Telenor, fikk med seg rettighetene fra pilotprosjektet, og etablerte Unloc.

– Vi har gode relasjoner til Telenor. De så at et produkt som dette krevde en annen dynamikk enn å være styrt av et stort konsern, sier Riise.

Mellomledd

Unloc selger digitale låser på sine nettsider, men appen deres kan også brukes med enhver annen digital lås. Der app-løsninger har erstattet bussbilletter, og Vipps revolusjonert måten vi overfører penger til hverandre, håper Riise at Unloc skal erstatte den fysiske nøkkelen.

Så enkelt er det å åpne en dør med appen:

Poenget til Unloc ligger i å være mellomleddet mellom låsprodusenter og logistikkselskaper. I dag finnes mange én-til-én-løsninger med én låsprodusent involvert. Dermed kan det bli en lang rekke ulike løsninger mellom mange ulike låsprodusenter og ulike logistikkselskaper. Unloc ønsker å være bindeleddet som gjør at alt snakker sammen, slik Vipps etter hvert er blitt på pengeoverføringer uansett bank.

Unloc har allerede en lang rekke partnere, som benytter systemet. Blant dem er Adams matkasse, Schibsteds helthjem og Easy2You.

Forretningsmodellen er slik at privatpersoner ikke betaler noe for å benytt seg av Unloc, men transportører og logistikkselskaper betaler en ørliten avgift per åpning. Unloc kan også være med på å åpne en verden der Posten i praksis har hatt monopol til nå, nemlig sonenøkkelsystemet som gir mulighet til å åpne inngangsdører i bygårder og blokker.

– Digitale nøkler kan brukes i borettslag, bygårder og kontorbygg, og dermed vil andre enn Posten plutselig få tilgang, sier Riise.

Jobber for volum

Nå jobber Unloc hardt for å bygge volum, blant annet gjennom å installere digitale løsninger i bygårder. For å få til dette er det ansatt en ny salgssjef, og han har Unloc hentet fra nettopp Vipps – Terje Skog Jenssen.

Det finnes ikke tall som viser hvor mange norske hjem som har en digital lås i dag, men Riise anslår at det er langt under ti prosent.

– Men det er noe som kommer raskt. Ser du på et land som Sør-Korea, så har mer enn 70 prosent av husstandene en eller annen form for elektronisk lås, sier han.

– Akkurat nå har vi utelukkende fokus på rask adapsjon, slik at så mange som mulig får digital lås. Rask vekst er hovedfokus. Det vil nok ta mange år før vi blir lønnsomme, tror Riise.

Dermed må det investeringer til. Sommeren 2018 gikk Urbanium Gruppen sammen med blant annet startup-inkubatoren Arkwright X og Simula Innovation (Kunnskapsdepartementet) inn med penger for å styrke Unlocs videre utvikling. Unloc har også fått tilgang til kontorer hos Arkwright på Aker Brygge, der det er sterkt kompetansemiljø. Det ligger også an til en ny emisjon i veldig nær fremtid, kan Riise fortelle.

Powered by Labrador CMS