To elektriske reachstackere har vært i drift i Larvik siden i sommer.

Helelektriske løft i Larvik

To nye elektriske reachstackere sørger for lavere utslipp og mindre støy i Larvik havn.

Publisert Sist oppdatert

Greenport Services, containeroperatøren i Larvik havn, har skaffet to nye elektriske reachstackere. Disse er satt inn i full operativ drift på terminalen, og har gjort jobben siden ettersommeren.

Stackerne kommer fra den ferske svenske leverandøren Camblift.

Elektriske reachstackere i Larvik havn

  • Greenport Services har introdusert to nye elektriske reachstackere i Larvik havn, levert av den svenske leverandøren Camblift.
  • Maskinene kan løfte opptil 46 tonn og har en driftstid på 5-6 timer, men ladingen kan forbedres.
  • Elektrifiseringen reduserer CO₂-utslipp med 200 tonn årlig og forbedrer arbeidsmiljøet med mindre støy.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

- Vi tok en sjanse på et nytt merke. Bakgrunnen for det er at de som har startet Camblift kommer med god erfaring fra Kalmar, forteller Nils Olav Moe i Greenport Services. 

Camblift er et nytt svensk merke, startet av folk med erfaring fra Kalmar.

Maskinene som er levert til Larvik heter CLA4639 68EA5X. Tallene i produktnavnet spiller på kapasiteten til maskinen. Den kan løfte 46 tonn på første containerrad og 39 tonn på andre rad. Maks løfter maskinen fem containere i høyden. 68 betyr en akselavstand på 680 cm. 

Klarte sju timers drift

Batteriet i maskinen er på 356 kWh, noe som ifølge produsenten skal holde til 5–6 timers kontinuerlig drift.

- Det stemmer omtrent på en prikk. Jeg kjørte en av dem selv i helgen fra 07 til 14 uten å lade, sier Nils Olav Moe. 

Han forteller at maskinene fungerer utmerket, og at sjåførene er blitt veldig glade i dem. Den ene utfordringen har vært tilgjengelig ladehastighet i havna. 

Ladingen trenger å bli litt mer effektiv for at maskinene skal kunne utnyttes fullt ut, men det skal være på plass i løpet av desember, opplyser Greenport Services.

- Vi trenger all kraft tilgjengelig i én ladehanske, så ladingen skjer litt raskere. Men det skal komme på plass i desember, sier Moe. 

Erfaringens å langt tilsier at Greenport Services godt kan tenke seg å investere i flere elektriske stackere, for eksempel når de to resterende dieselmaskinene som går i Larvik skal byttes ut. Det er imidlertid én utfordring. 

- Nå har Enova kuttet støtteordningen sin. Med den prisen som er på elektriske reachstackere i dag, er jeg ikke sikker på om vi kan regne det hjem, selv om driftskostnader og servicekostnader er lavere, sier Moe.

Store utslippskutt

For Larvik havn er elektrifiseringen et viktig steg mot mer bærekraftig og moderne terminaldrift. 

- Med en årlig reduksjon i CO₂-utslipp på ca. 100 tonn per maskin – totalt 200 tonn per år – bidrar de betydelig til å redusere terminalens karbonavtrykk. I tillegg til å være utslippsfrie, gir de elektriske maskinene mindre støy, noe som skaper et bedre arbeidsmiljø og reduserer støyforurensningen for omgivelsene, opplyser Larvik Havn.

Powered by Labrador CMS