- Vi skal ikke knekke CargoNet
– I felleskap med vår sterkeste konkurrent på skinner i Norge skal vi beseire lastebilen ved å supplere hverandre.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi skal dessuten bidra til å stoppe usunn konkurranse og statlig byråkrati i en beinhard konkurranse.
Det forteller adm. direktør Jan Kilström i Green Cargo til Mtlogistikk. Vi traff han på årets Jernbaneforum i Lillestrøm 15. mars.
Det svenske jernbaneselskapet er Nordens største på jernbanelogistikk og viktigste godstransportør på skinner.
Igang på søndag
Søndag 20. mars setter den svenske godsaktøren inn storoffensiv på norske skinner og overtar etter Cargolink som avvikler 18. mars.
Det innebærer daglige transporter på de fleste store jernbanestrekningene i Norge med trafikk to ganger daglig mellom Bergen og Trondheim, samt en gang daglig mellom Stavanger og Åndalsnes.
- Vi er glade over at vi så raskt har kunnet oppfylle ønsket i det norske markedet om å utvide virksomheten i Norge. Vi fokuserer nå på ekspansjonen, basert på vår brede erfaring innen jernbanelogistikk, forteller Jan Kilström og viser til stor interesse for tilbudet blant norske transportkjøpere og vareeiere.
– Vi har allerede sikret oss volumer slik at vi kan starte vår norske virksomhet med god frekvens. Neste skritt for oss er å utvikle effektive, pålitelige og internasjonale transporter fra Norge, sier Kilström.
Bekjemper usunn konkurranse
Sammen med tidligere Cargolink-sjef Kjell Owrehagen, som er ansatt for å håndtere Green Cargos aktiviteter i Norge, skal Kilström bidra til å stoppe usunn konkurranse og statlig byråkrati i en beinhard konkurranse.
Green Cargo med 1900 ansatte omsetter årlig for ca. 4 milliarder svenske kroner og kjører ca. 400 godstog hvert døgn i Sverige. Det erstatter ca. 10.000 lastebiltransporter på veinettet. Jernbaneselskapet trafikkerer ca. 270 steder i Sverige og Norge, og via samarbeidspartnere når Green Cargo hele Europa.