Green Cargo erstatter Cargolink
Green Cargo tar grep der Cargolink slapp og utvider virksomheten i Norge.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Igjen fremstår det svenske jernbaneselskapet som Nordens største på jernbanelogistikk og viktigste godstransportør på skinner.
Green Cargo har hittil hatt en ganske liten del av Norges jernbaneaktiviteter, i motsetning til i Sverige og Danmark.
Nå ekspanderer imidlertid selskapet i Norge med ambisjoner om å øke aktiviteten på norske skinner allerede 18. mars, når Cargolink avvikler.
Velkommen
- Kunder i det norske markedet har kontaktet Green Cargo med ønske om at vi utvider virksomheten, sier Green Cargos VD Jan Kilström som også forteller at Cargolinks avvikling har fremskyndet det svenske jernbaneselskapets planer om økt aktivitet i Norge.
Cargolink har vært Norges nest største jernbaneaktør og trafikkerer de fleste større strekningene daglig.
Green Cargo kjører ca. 400 godståg hvert døgn i Sverige og erstatter dermed ca. 10.000 lastebilstransporter på veinettet. Det svenske jernbaneselskapet trafikkerer ca. 270 steder i Sverige og Norge. Via samarbeidspartnere når Green Cargo store deler av Europa.
Green Cargo eies av den svenske stat. Konsernet har 2000 ansatte og har en årsomsetning på 3,9 milliarder svenske kroner.
Usunn konkurranse
Ifølge adm. direktør Kjell Owrehagen var det usunn konkurranse som stoppet Carglink. Han fremhever at selskapet har jobbet under svært krevende konkurranseforhold, og at jernbane-Norge mer enn andre sektorer er preget av statlig byråkrati.
Cargolink vil gjennomføre en kontrollert avvikling fram til påske. Cargolink-sjefen forteller til Mtlogistikk at det jobbes konstruktivt og iherdig med å etablere en virksomhet for å hindre monopol og uforutsigbar godstransport på jernbane.
– Laugsinteresser har bremset utviklingen av sunn konkurranse, sier Owrehagen som understreker at det er hovedårsaken til denne tragiske avgjørelsen.
– Vi er sterkt ønsket i markedet, og det er mer enn nok gods med fulle tog. Det haster med å finne en løsning, forteller Cargolink-sjefen.
Owrehagen viser til statlige konkurrenter med offentlig finansiering i ryggen, samt flere alvorlige initiativer for å avvikle konkurransen på godsterminalene som hovedårsaker til avviklingen.
- En særlig utfordring har vært den tilnærming Jernbanetilsynet har til handlingsrommet for togselskapene. Stadige og svært ressurskrevende revisjoner, vilkårlige og skiftende tolkninger av lovverk og forskrifter og periodiske varsler om å trekke tilbake sikkerhetssertifikatene og dermed fjerne hele grunnlaget for forretningsvirksomheten, kjennetegner tilsynets virksomhet, sier Cargolink-sjefen.
Han understreker også at Jernbanetilsynets tilnærming har påført Cargolink millioner av kroner i kostnader til juridisk bistand og annen konsulentbistand.