Gir CargoNet to år å leve
Administrerende direktør i CargoNet, Erik Røhne, gir selskapet to år før det må legge ned, dersom det ikke kommer drastiske tiltak som kan redde skinnegående gods i Norge.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi har dårlig tid hvis vi ønsker å opprettholde gods på bane i dette landet. Vi har en eier som hverken har vilje eller evne til å opprettholde et selskap som taper penger år etter år, sier Røhne i et intervju med frifagbevegelse.no.
Han etterlyser politiske tiltak som gjør det mulig å drive lønnsomt med godstrafikk på bane. Hvis ikke ser han for seg to mulige løsninger: Enten legger eieren, NSB, ned virksomheten gjennom en styrt avvikling, eller så må selskapet selges.
CargoNet har i dag omlag 80 prosent av markedet for containergods på bane.
– Dersom vi skulle gå mot en avvikling, vil en betydelig del av markedet bli borte, sier Røhne.
I fjor skulle en arbeidsgruppe nedsatt av Samferdselsdepartementet vurdere ordninger for godsoverføring fra vei til jernbane. Gruppen leverte sin anbefaling i oktober, men hva de anbefalte er ikke kjent.
- Rapporten inngår som del av departementets interne saksforberedelser, og den er dermed ikke offentlig, sier seniorrådgiver hos departementet til MT.
Utfordringen er å møte konkurransen fra veitrafikken. Siden 2008 har totalmarkedet for gods økt, men hele veksten er spist av lastebilene.
Erik Røhne ser tre strakstiltak som kan hjelpe på situasjonen.
- Kjøreveiavgiften må kompenseres fullt ut.
- En midlertidig miljøstøtteordning må på plass, for å gi rammevilkår som gjør det mulig å drive lønnsomt i bransjen.
- Og så må alle aktørene som jobber med gods på bane se på hvilke infrastrukturtiltak som kan løfte konkurranseevnen i bransjen på kort sikt.