- Avgiften knekker godstransporten
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tidligere Fredrikstad-ordfører og CargoNets personalsjef Eva Kristin Andersen frykter godstransport på bane forsvinner hvis ikke kjøreveisavgiften fjernes.
I fjor ble det innført ny sporavgift/kjørevegsavgift for både person- og godstog. Den nye avgiften kom i tillegg til avgiftene som allerede gjelder for godstog for bruk av Gardermobanen og med akseltrykk over 25 tonn.
Dramatisk
- Avgiften er dramatisk for godstransporten på bane. Den er et stort problem for både veitransport og godsbedriftene, sier Andersen til NRK.
CargoNet er en del av NSB-konsernet og Norges største godstransportør på skinner. Virksomhetens transportnett dekker godsterminaler ved større norske byer. Selskapet har drøyt 400 ansatte og omsetter for ca 1,1 milliarder kroner årlig.
Selskapets HR Manager, Eva Andersen, er tidligere Frp-ordfører i Fredrikstad og svært opptatt av godstransportens levegrunnlag.
- Godstransport på jernbane er en suksessfaktor for miljøet og trafikksikkerheten, og satser på videreutvikling og vekst.
I dag må togselskapene betale full kjørevegsavgift. Det betyr dyrere frakt av gods på jernbanen.
Avgiften skal gjennomgås
Regjeringen har imidlertid lovet at kjørevegsavgiften på jernbane som ble innført i fjor skal gjennomgås, og ble derfor endret fra årsskiftet. Rabattordningene skal reduseres trinnvis og fjernes helt fra 2025.
Det er i den nye regjeringsplattformen at regjeringen nå vil gjennomgå disse avgiftene på nytt.