Fisk på skinner til Malmö
CargoNet begynner med ukentlige avganger fra Narvik til Malmö med sjømat. Dermed sparer laksen ett døgn.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
CargoNet starter opp et sjømat-tog (ARE Seafood) fra Narvik til Malmö med faste ukentlige avganger fra 23. oktober, opplyser CargoNet i en pressemelding. Tidligere har toget, og sjømaten fra Nord-Norge, tatt omveien innom Oslo for omlasting. Med den første direkte togruten fra Narvik til Malmö blir sjømaten fra Nord-Norge om lag ett døgn ferskere når den kommer frem til kundene i hele Europa.
CargoNet hadde to testavganger på ruten i mai, og nå settes ruten opp fast.
Sjømatnæringen trenger bedre transportkapasitet for å eksportere økte volumer av fersk fisk på en effektiv måte.
- Mer effektive og klimavennlige transportløsninger styrker konkurransekraften for sjømatnæringen i Nord-Norge. Vår rolle er å legge til rette for det. Jeg vil gi honnør til sjømateksportørene som har uttrykt sterke ønsker om å etablere denne nye transportruten, og til transportørene som er sentrale leverandører for næringen, sier administrerende direktør Erik Røhne i CargoNet.
- Mindre svinn
Samtidig ønsker fiskeindustrien å flytte mer sjømat over fra vei til bane.
– Det nye direktetoget gir kundene ferskere fisk og lavere matsvinn, det vil vri mer tungtransport fra veien over til bane og det vil bidra til å redusere utslippene forbundet med transport av sjømaten. Mer effektive togruter med kortere transporttid er veldig viktig for konkurransekraften til nordnorsk sjømat, sier administrerende direktør Roger Mosand i Nordlaks Produkter AS på Stokmarknes.
- Vi har stor tro på dette toget, som er godt tilrettelagt for sjømateksport. Vår næring er helt avhengig av rask og bærekraftig transport av våre produkter til markedet. Denne løsningen vil være et løft både i forhold til kortere transporttid og redusert miljøbelastning, sier Ståle Slemmen, Logistics Manager i Cermaq Norway AS.
Ett fullastet sjømat-tog har plass til om lag 700 tonn sjømat. Målet til CargoNet er å utvide tilbudet til flere ukentlige avganger i løpet av neste år. I tillegg til tidsbesparelsen vil et tog med daglige avganger fjerne over 10.000 trailerturer og redusere Co2-utslipp med over 25.000 tonn i året.
Matgigantene med på laget
Å få last tilbake til Norge på ruten er viktig for økonomien. På returen vil toget gå via Alnabru.
- Vi ser her at vi har en mulighet til å ta mer ansvar og redusere utslippene ytterligere ved å sørge for optimal utnyttelse av Rema Distribusjons transportmateriell. Når CargoNet nå starter med avganger til Malmö, så er det naturlig at vi sammen med eksportørene støtter opp om denne løsningen. Dette gir samtidig også en mulighet til å flytte noe volum fra bil til bane fra Sør-Sverige inn til Norge, sier Rune Herje, Transportdirektør Rema Distribusjon.
- Vi i Asko Transport stiller oss positive til ARE Seafood, hvilket kan åpne muligheter for økt volum av næringsmidler på bane i begge retninger, sier John Strand, Direktør i Asko Transport.
Administrerende direktør Erlend Pekeberg i Nor-Log Thermo AS ønsker også tilbudet velkomment:
- Det er et stort tidspress for å få fersk fisk ut i markedet i Europa så raskt som mulig, og det krever mye av de som skal ivareta logistikken fra «hav til bord». Jeg er sikker på at CargoNet vil ivareta sin del av logistikk kjeden på en god måte, og etter beste evne sikre at fisken ankommer Malmö til rett tid.