Flere godstog mellom Oslo og Skåne er bare starten på noe stort.

Flere godstog mellom Oslo og Skåne

Mer gods på tog fra blant annet Kina, fører til flere godstog mellom Norge og Sverige.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

CargoNet setter opp flere godstog mellom Oslo og Skåne.

Jernbaneselskapets salgsdirektør, Knut Brunstad, tror dette bare er starten på noe stort.

– Det har vært en betydelig vekst i den internasjonale trafikken det siste året, først og fremst på kontinentet, men nå går det også flere godstog fra Kina gjennom Russland daglig. Mange av dem går til de baltiske landene, men det er også mye kinagods som kommer på godstog til Norge via Hamburg og Sør-Sverige, sier Brunstad.

Og han forteller videre om årsaken til denne utviklingen:

– Det tar nå vesentlig kortere tid å frakte gods på tog enn sjøveien fra Kina. Med godstog tar det 14 dager, mens en lastebåt kan bruke 14 dager mer, litt avhengig av ruten, sier Brunstad.

Han forteller videre at i den koronasituasjonen vi nå er i, er det også en del som ser etter nye muligheter, på grunn av begrensninger ved grensepasseringer med lastebil.

– Den viktigste forklaringen på at flere velger godstog enn før, er nok likevel at kundene blir mer og mer miljøbevisste, sier han.

– Dette, ifølge Brunstad, bidrar også til at EUs målsetting om at 30 prosent av alt gods i Europa skal fraktes med jernbane innen 2030, mot 18 prosent i dag.

– Lavere forbruk av energi, mindre luftforurensning, færre ulykker og lavere utslipp av CO₂ er årsaker til at godstog foretrekkes framfor lastebiler, som i dag står for 75 prosent av godstrafikken i Europa. Resten av dagens godstrafikk går med båt, sier Brunstad.

Også CargoNets nå seks ukentlige godstog hver vei mellom Oslo og Skåneregionen, innebærer store positive ringvirkninger. De vil kunne redusere utslippene av CO₂ med inntil 14.000 tonn i året, ifølge beregninger gjort av CargoNet.

Den nye avgangen tur-retur vil alene sørge for at om lag 2500 forurensende lastebiler blir borte fra veiene.

Dette betraktes som en fin start på det europeiske jernbaneåret. Så sent som i 2018 så vi en negativ trend for godstrafikken med nedleggelser av avganger, men i fjor snudde det og nå vurderer CargoNet flere godstog også på Nordlandsbanen og mellom Sverige fra Narvik.

Powered by Labrador CMS