Jernbaneselskapene får seg et etterlengtet løft etter at regjeringen tilfører støttemidler som følge av brukolalpsen på Dovrebanen. Bildet viser terminalaktivitet på Alnabruterminalen.Illustrasjonsfoto: Werner Juvik
Innvilger inntil 75 millioner til jernbaneselskapene etter brukollpasen
Infrastruktruen er ikke godsselskapenes ansvar. Derfor er det helt nødvendig at myndighetene kommer på banen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det formidler Henning Aandal, daglig leder i Onrail i en sms til Logistikk Inside, kort tid etter at meldingen fra samferdselsdepartementet kom ut.
- Dette er en lykkelig dag! Togselskapene var lovet
kompensasjon etter sammenbruddet i infrastrukturen, men en stor lettelse at
regjeringen setter fart på prosessen. Det har vært en glede å samarbeide med
Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet, som heier på godstogene og
forstår at det er få alternativer for oss når banestrekningene stenger i lang
tid, skriver Aandal.
- Den nye godskorridoren på Rørosbanen har også vært avgjørende for
jernbanetransporten nordover mens Dovrebanen er stengt, legger han til.
Han opplever at mange gode krefter har kommet sammen for å jobbe for en sektor som opplever en akutt krise.
- Politisk er det flere
som trekker i trådene. Ordføreren i Rauma, Yvonne Vold, og Møre-benken på
Stortinget, er blant dem som har stått på for togselskapene, som uforskyldt
havnet i en krise, påpeker Aandal.
Lettelse hos CargoNet - men Rørosbanen må ikke bli en "sovepute"
- For vår del var det viktigste den beskjeden som kom
forrige mandag, at regjeringen bekrefter at det ville komme en
støtteordning. Men at vi nå får noe mer konkret å forholde oss til, er
gledelig. Det viser at de signaliserer en vilje om å satse på gods på bane. Vi
har stått i en akutt krisesituasjon i over en måned, forteller Ingvild Storås,
administrerende direktør i CargoNet til Logisitkk Inside.
Hun kan fortelle om en god og konstruktiv dialog med
departementet, Jernbanedirektoratet og Bane NOR.
- Jeg føler at departmentet har vært «på ballen». At de
skjønner hvor viktig både støtteordningen er for oss som frakter gods på bane,
men også viktigheten av å ikke la Rørosbanen bli noen «sovepute». Kapasiteten
vår på bane mellom Oslo og Trondheim er halvert sammenlignet med en
normalsituasjon. Det er kritisk at Randklev bru blir satt i stand igjen raskest
mulig, understreker hun.
NHO Logistikk og Transport fornøyd med responsen
- Dette er kjempebra! Regjeringen og departementet skal ha ros for å ha snudd seg rundt i denne saken, uttaler Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport til Logistikk Inside. Han er på jobbreise da vi plinger på, og har ikke hatt anledning til å sette seg inn i detaljene.
- Det er kjempebra at regjeringen har kommet på banen, og det var naturligvis ventet, sier han, og referer til at godsselskapene CargoNet og OnRail taper store summer og har høye kostnader som følge av at Dovrebanen er stengt for gjennomgående godstransport etter at Randklev bru kollapset som følge av ekstremværet Hans.
Går utenom Stortinget
Samferdselsdepartementet sendte ved lunsjtider ut en pressemelding der de forteller at regjeringen benytter adgangen Kongen i statsråd har til å pådra staten utgifter uten bevilgning når dette er uomgjengelig nødvendig.
Utgiftene som nå pådras, skal begrenses til det som er strengt nødvendig frem til Stortinget får behandlet saken. Regjeringen har satt en øvre grense for samlede utbetalinger på inntil 75 millioner kroner.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
- En kritisk situasjon
– Situasjonen er kritisk for flere aktører i bransjen. Regjeringen vil utbetale støtte til godstogselskaper som er rammet av ekstremværet Hans i påvente av at Stortinget åpner og får behandlet vårt kommende forslag til støtteordning, formidler samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i meldingen.
"Regjeringen
har tidligere varslet at det vil bli opprettet en ordning for å støtte
godstogselskapene som rammes av brukollapsen på Dovrebanen i Ringebu. Det
tilligger Stortinget å vedta endringer i statsbudsjettet for 2023, men
Stortinget trer ikke sammen før i begynnelsen av oktober. Det vil da ta noe tid
før regjeringens forslag til økonomisk støtteordning for godstogselskapene kan
behandles", skriver departementet i meldingen.
– Støtten som de rammede godsselskapene på Dovrebanen nå får, skal sikre at de fremdeles kan frakte nødvendig gods på jernbane frem til endelig innretning av støtteordning er klar, sier samferdselsministeren.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Støtteordningen skal forvaltes av
Jernbanedirektoratet, som vil utbetale støtte til godstogselskapene innen kort
tid.
Regjeringens forslag til
støtteordning Regjeringen vil innen kort tid fremme en proposisjon til
Stortinget om å opprette en støtteordning. Denne vil være begrenset til
selskaper som frakter gods på Dovrebanen og som er påført tap som en direkte
konsekvens av brukollapsen i Ringebu i august 2023.