Lager tiltaksplan for Cargonet
Svekket konkurranseevne og svake resultater gjør at NSB vil gjøre endringer i Cargonet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jernbanetransporten sliter i konkurranse med billige lastebilsjåfører som kan levere rimelig frakt, ofte med utenlandsk arbeidskraft bak rattet.
Det merker NSBs selskap for godstransport, Cargonet.
Årets fire første måneder har vist en reduksjon i inntektene for Cargonet med 24 millioner kroner, til 343 millioner, melder E24.no. Driftsresultatet vist et underskudd på 38 millioner kroner, 15 millioner svakere enn i fjor.
- Vi har satset på en vekst i gods på jernbane som ikke har kommet, og nå må vi tilpasse kostnadene våre til det nivået vi befinner oss på, sier NSB-sjef Geir Isaksen til E24.
I årets første fire måneder fraktet Cargonet 125.400 TEU, en nedgang fra 134.800 TEU på samme tid i fjor.
- Vi ser at veitransport har blitt betydelig mer konkurransedyktig i forhold til godstransport på jernbane. Det har vært fallende kostnader på lastebilfrakt, veldig mye som følge av stor bruk av østeuropeiske sjåfører og materiell. Samtidig har kostnadene for godstransport på jernbane bare har økt, sier Isaksen.
NSB varsler nå grep, og vil komme med en tiltaksplan for Cargonet i løpet av juni. Målet er å gjøre bedre lønnsomheten i bedriften betraktelig og å bedre konkurranseevnen.
- Detaljene vil bli lagt frem i denne planen. Vi må prøve å styrke vår konkurranseevne og få en mer konkurransedyktig jernbane i forhold til vei, sier Isaksen.