Godstrafikken på Raumabanen avvikles
Veien belastes med 10.000 nye vogntog årlig når godstrafikken på Raumabanen nå legges ned.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Styret i CargoNet besluttet fredag å anbefale eier NSB å droppe rutetilbudet fra 15. desember i år.
Da er det slutt på godstrafikk på Raumabanen, og til og fra Nord-Vestlandet.
Har slitt
CargoNet har gjennom flere år slitt med lønnsomheten, og må nå ta denne drastiske avgjørelsen.
Tollpost og Posten Bring står for 70% av volumene på Raumabanen. Tilbudet er et togpar daglig, og avviklingen innebærer at 20.000 containere overføres til et allerede overbelastet veinett.
Toppen av isfjellet
– De ansattes representanter stemte imot forslaget, og frykter at dette bare er begynnelsen på en nedadgående spiral, hvor godstransport på bane blir overført til veinettet. Å starte med Raumabanen kan virke udramatisk, men i realiteten kan dette være spikeren i kista for all togtrafikk på den fra før hardt prøvde Raumabanen, heter det i pressemeldingen fra Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norges Lokomotivforbund (NLF).
De mener at det økonomiske fundamentet for å få lønnsom drift i godstransporten på skinner i Norge er svakt. Staten og CargoNets eier, NSB, har målsetning om å overføre mer gods fra vei til bane, men går nå feil retning.
Krever vedtaket omgjort
NJF og NLF krever at vedtaket blir omgjort og at det gjennomføres strakstiltak.
– Dersom ikke Samferdselsdepartementet kommer på banen kan dette være starten på en massiv omlegging og nedskalering av næringslivets togtilbud på de fleste banestrekninger i Norge, understreker NJF og NLF.
Bransjen sjøl og andre interesseorganisasjoner har spilt inn flere mulige tiltak for å bremse den negative utviklingen, blant disse er: erstatning til kunder ved ikke-planlagt driftsstans, tilskuddsordninger til transportører som velger kombinerte løsninger for å avlaste veitrafikken og en konkurransenøytral effektiv terminaldrift i statens regi.