Trond Snesrud, sitter i førersetet i Cargotron som eier og daglig leder.

Møte med en transport-«propell»

- Digitalisering og raske endringer til nullutslipps-krav de nærmeste årene er vår største utfordring.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det forteller Cargotron-sjef Trond Snesrud til Mtlogistikk.

Han finner det vanskelig å vite hvilken type lastebiler det skal satses på om tre til fem år.

– Det være seg om de må lades, fylles med hydrogen, gass, amoniakk, eller om de har en propell på taket, sier Cargotron Transports eier og daglige leder.

Men uansett søker han og selskapet etter ny lærdom til en driftsmodell som tilfredsstiller både HMS og transportkjøpers behov.

Selv om veien til 85 ansatte har vært lang med masse motgang og utfordringer har Snesrud aldri gitt opp.

Høyt energinivå

En kundebase med ulike oppdrag og tidsfrister er imidlertid en livsstil som passer en person som Snesrud med høyt energinivå.

Han er oppvokst på Høyenhall og Manglerud i Oslo med en mor fra Sortland i nord og en pappa fra Tøyen i Oslo.

Det ble mange sommerferier på gården til morfar. Fikk kjøre traktor, gravmaskin, skru på moped og biler, før han hadde fått dun på overleppa.

– Fortell!

- Det ble også mye fiske med stor og liten båt. Gårdsferie er noe annet enn bamseklubben på Gran Canaria. En bygutt lærer mye. Jeg lærte at det ikke var noen snarveier, og at hardt arbeid er det som skal til. Arbeidsinnsatsen og alt jeg lærte de årene har gitt meg et godt grunnlag for å drive egen transport- og logistikkbedrift, forteller Snesrud.

Foruten å gå med reklame og tilværelsen som lagergutt hos Centra-mat Manglerud frem til militærtjeneste, gikk dagene til Snesrud med til Hockey, fotball og innebandy.

I militæret fikk han sansen for logistikk med forsvarets hovedkommandos postavdeling på Røa i Oslo som tjenestested.

Trond Snesrud

I 1995 gikk veien videre til jobb på den interne postavdelingen til Siemens i Østre aker vei.

Etter noen år med platebutikk-drift i Trondheim fra 1997 og videre jobb med diverse arrangement i Oslo, startet Snesrud med egen varebil hos Pakketrans (Nor-Cargo), Jernkroken i 2003.

– Dette må vi få høre mer om.

- Det var kjærlighet ved første opplast. En kassebil type Hyundai som så ut som en brødboks ble stappet full av varer som skulle helt til Rømskog, Hemnes, Rælingen, Ytre Enebakk og inn til Jernkroken igjen. Den stakkars Hyundaien fikk kjørt seg, forteller Snesrud med et smil.

I 2006 fikk han mulighet å legge inn anbud hos DHL Express på fem varebilruter.

Den vant han, og siden gikk det godt for Snesrud som varebileier og sentral/formidler.

I 2012 bestemte han seg for å ta førerkort kl. C og løyveutdanning.

Mindaugas Rekstys

– Og hvorfor det?

- Bakgrunnen for avgjørelsen med å ta løyvekurs og investere i egne biler og ansatte, sier Snesrud, - var alle problemene han møtte i sin jakt etter aktører som fulgte lovverket, og som kunne være leverandør for Cargotron.

Snesrud legger ikke skjul på at det har vært både en tøff og lærerik reise med Cargotron.

- Jeg har leid inn underleverandører med både vare- og lastebil, med både hell og uhell. Det har vært mye krøll, men også mye moro understreker Snesrud.

– Og så var det Cargoron-teamet da?

Carina Tufte Huang

- Vi er et sterkt team med solid kompetanse. Selv har jeg en litt ustrukturert lederstil på høyt energinivå. Hver dag må jeg se måneder og år fremover for å føle meg sikker på å henge med på utviklingen, forteller Snesrud og fortsetter:

- Med den dyktighet innen ledelse, HMS, personal og økonomi mine ansatte, driftssjefene Mindaugas Rekstys og Carina Tufte Huang, sitter inne med, er vi godt rustet for fremtiden. De er uerstattelige og lojale kollegaer over mange år, sier Snesrud og understreker følgende:

- Fokuset fremover nå er å etablere et bærekraftig 0- og lav-utslippsalternativ. Vi gjør kunden konkurransedyktig ved å følge deres rutiner og yte god service. Vi fokuserer på å være en nøytral transportør som skal samspille etter kundens ulike behov, sier Snesrud som benytter anledningen til å rose to aktører:

- MDG fordi de gjennomfører på godt og vondt for mange. De lytter til transport- og logistikkbransjen selv om det ikke alltid kommer frem. Og NLF for sin kamp mot useriøse utenlandske aktører, og at de gjennom hard jobbing har fått gjennomslag for lånekasse-finansiert lastebilsjåfør-utdanning.

Powered by Labrador CMS