Nøttekongen på Karl Johan leverer varer med trikken
OSLO: Covid-19 har gjort det stille i Oslo sentrum. For å booste omsetningen tilbyr Espen Mossin hos Carl Heftye AS hjemlevering av varer, så lenge det går an å komme seg dit med trikk, buss eller bane.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I Kirkeristen nesten nederst i Karl Johans gate ligger en av Oslos mest tradisjonsrike forretninger, Carl Heftye. Der har den ligget siden 1855, da hardtarbeidende Anne Heftye åpnet forretning sammen med mannen Johan Fredrik. I begynnelsen solgte de mest melk og frukt.
Den dag i dag ligger fortsatt Carl Heftye i Kirkeristen og det er fortsatt etterkommere av Anna Heftye som eier og driver forretningen. I dag er det nøtter og tørket frukt som i hovedsak fyller hyllene – i en forretning der digitalisering bare har gjort et moderat inntog. Det mest kompliserte bedriften eier, er en kortautomat.
– Det hendte det ringte folk som ville snakke med «IT-ansvarlig». Da pleide jeg å gi telefonen videre til fatter’n, som bare lo, gliser Espen Mossin (50), som i dag driver butikken som faren Georg Mossin (79) har eid siden begynnelsen av 1980-tallet.
Mossin har jobbet i butikken siden han hoppet av videregående i 1987, og er levende engasjert i produktene han selger. På bakrommet lager de ansatte sine egne favorittblandinger av nøtter og tørket frukt. Her er det lite som kommer ferdigpakket fra store grossistkjeder.
Stengte i seks uker
Men heller ikke forretninger som driver etter gamle metoder, er immune mot globale konsekvenser i 2020. Covid-19 har gjort livet litt vanskelig i et tynnbefolket Oslo sentrum. Fra midten av mars måtte butikken stenge i seks uker, og det har vært vanskelig få omsetningen helt opp igjen i bakkant, for ikke å snakke om å ta igjen det tapte.
– Mange av de faste kundene våre er eldre som ikke er så glade for å ta turen ut i dagens situasjon. Samtidig blir det stadig vanskeligere og dyrere å bruke bil i sentrum, forteller Mossin, mens han fyller poser med makadamianøtter og veier dem.
Ifølge Oslo Handelstands Forening er omsetningen i Oslo sentrum kraftig redusert det siste året.
– Med et Oslo-sentrum med veldig mange aktører innen både mote og servering, sier det seg selv at de har det tøft. Når myndighetene i tillegg oppfordrer til hjemmekontor og restriktiv bruk av kollektivtransport, blir det veldig vanskelig å drive butikk i Oslo sentrum, sier Bjørn Næss, administrerende direktør i OHF.
– Siden byen stengte ned 12. mars i år har det vært svært få kulturelle arrangementer, ingen store konferanser og så godt som tomt for turister. Det er klart det gir utslag på kasseapparatene. Det er nødvendig med særskilte tilpassede tiltak for bysentra fra myndighetene, for å bevare levende bysentra i fremtiden, forklarer han.
Kollektiv-levering
Det kan ikke Espen Mossin sitte og vente eller håpe på. For å prøve å bidra til å øke omsetningen og samtidig hjelpe de faste kundene, kom en av de ansatte hos Carl Heftye på en løsning, som jo er i tiden: hjemlevering.
Siden Carl Heftye ikke disponerer noen bil, og flere av de ansatte heller ikke har førerkort, ble løsningen både enkel og annerledes: buss, trikk og bane.
– Betingelsene er at du bor i Oslo-området, slik at vi kan reise kollektivt med varene og oppsøke kunden gående fra holdeplass eller møte han eller hun på stasjonen, sier Mossin.
– Vi tar 60 kroner i frakt, noe som tilsvarer to bussbilletter, og du må jo handle for et visst beløp. Vi reiser ikke Oslo rundt for å levere én pakke rosiner, flirer den joviale kremmeren.
Konseptet er så enkelt som at når noen ringer inn en bestilling – her finnes ingen nettbutikk – avtaler et tidspunkt der en av Carl Heftyes ansatte kan ta turen hjem til kunden.
Persille til Ålesund
Veldig mange bussturer er det ikke blitt på Mossin og de andre ansatte så langt, men han håper at det kan ta seg opp etter hvert som tilbudet blir kjent blant de faste kundene.
– Vi sender jo også med post, men da blir 180 kroner i frakt. En gang sendte vi én pose tørket persille til Ålesund. Det var visst ikke mulig å få tak i der oppe, og kunden bare måtte ha det til en eller annen rett, forteller Mossin, som også vurderer han om det kan være interessant å investere i en elektrisk varesykkel.
– Vi får se hvordan det vinteren blir, konkluderer han.