MINST TØRST: Carlsberg Sverige utvider sitt samarbeid med Einride for elektrisk drikketransport. Sannsynligvis den minst tørste lastebilen i verden, og 100% ølektrisk står det på semitraileren bak denne Einride-trekkvogna.

Kjører helt ølektrisk

Carlsberg Sverige satser stort på elektriske lastebiler i Sør- og Vest-Sverige og utvider samarbeidet med Einride.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå begynner arbeidet med å elektrifisere all drikkevaretransport mellom Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg, vannfabrikken i Ramlösa, og omlastingsterminalene i Göteborg, Malmö og Helsingborg. Den bærekraftige transportløsningen for Sør- og Vest-Sverige er utviklet sammen med godsteknologiselskapet Einride.

Carlsberg Sverige jobber kontinuerlig med å redusere karbonavtrykket i alle deler av virksomheten for å nå Carlsberg-gruppens ambisjon om null karbonavtrykk. Nå tas neste steg med elektrifisert transport mellom bryggeriet i Falkenberg og omlastingsterminalene i Göteborg, Malmö og Helsingborg. I tillegg elektrifiseres transportene fra pakkeselskapet Ball i Malmö med aluminiumsbokser til Falkenberg og Ramlösa, transportene fra Ramlösa til Falkenberg og også noe direkte distribusjon fra Falkenberg til grossistkunder i Halmstad.

Åtte Einride-vogntog settes i drift

– Vi startet vårt samarbeid med Einride høsten 2022, da vi elektrifiserte de tunge lagertransportene i Halland. Våren 2023 utvidet vi samarbeidet da vi la til enda en elektrisk lastebil som går daglig mellom Falkenberg og Ramlösa. Nå satser vi stort på en bærekraftig transportløsning for Sør- og Vest-Sverige, som vil bidra til at vi reduserer klimafotavtrykket vårt betydelig, sier Peter Hammarstedt, administrerende direktør i Carlsberg Sverige.

Totalt åtte vogntog, bestående av elektriske lastebiler med tilhengere (51 palleplasser per vogntog), skal kjøre drikke til tørste svensker. 

Ladeinfrastruktur vil bli installert av Einride på strategiske steder, som ved bryggeriet i Falkenberg og vannfabrikken i Ramlösa. Ladeinfrastrukturen vil gjøre det mulig å lade lastebilene mens de lastes og losses. De nye elektriske Carlsberg-lastebilene skal rulle ut på veiene fra høsten 2024.

Skal kjøre flere millioner kilometer på fem år

Lastebilflåten vil bli operert, planlagt, optimalisert og overvåket av Einride Saga mobilitetsplattform. Det utvidede partnerskapet forventes å elektrifisere ca. 7.650.000 transportkilometer på fem år, noe som tilsvarer en besparelse på nesten 12.300 tonn karbondioksid, sammenlignet med diesellastebiler.

– I Einride etterstreber vi samarbeid med fremtidsrettede selskaper for aktivt å redusere globale karbondioksidutslipp. Det er en glede å jobbe med kunder som Carlsberg Sverige og hjelpe dem på deres reise mot bærekraftig skipsfart og sammen bevise at tiden er inne for en storstilt transformasjon av tungtransport, også over lengre avstander. Carlsberg våger å utfordre gamle sannheter og bryte ny mark gjennom digitalisering og elektrifisering på en måte som skaper reell endring, sier Carl Ceder, VP Nordics, Einride.

Siden overgangen til elektrisk transport med Einride, har Carlsberg Sverige lykkes med å redusere transportutslippene med opptil 95 prosent sammenlignet med diesel på rutene som allerede er konvertert til strøm.

Powered by Labrador CMS