Elektrisk catering
Barnehager og storkjøkken i Asker og Bærum kan snart få maten levert av en elektrisk lastebil fra Cater AS.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Kravene fra kundene er i endring, og teknologien har kommet lenger. Det gjør at vi har valgt å starte med en gradvis overgang til en grønnere bilpark. Så langt har vi kjøpt to lastebiler som går på biogass. De får vi levert i høst. Nå har vi i tillegg fått støtte fra Enova til investering i en el-lastebil, opplyser daglig leder Bjørn Garder i Cater AS.
Norsk påbygger
El-lastebilen Cater har bestilt bygges på et Iveco Daily-chassis, som påbyggerverkstedet Nor-Kai Sigdal skal utstyre med et kjøle- og fryseskap. Det er snakk om en liten lastebil på 5,2 tonn, og nyttelasten blir ifølge Garder på rundt to tonn, med plass til rundt 12 paller. Det er forventet at levering av lastebilen vil skje i februar neste år.
Rekkevidden blir på rundt 200 km, og bilen skal transportere matvarer til storkjøkken, barnehager og lignende, primært i Asker og Bærum.
Enova-støtte
Enova støtter bilkjøpet med i overkant av 400 000 kroner.
– Tidligere i år etablerte vi et eget støttetilbud for innkjøp av utslippsfrie biler i næringslivet for å bygge dette markedet. Elektrifisering er et av de viktigste tiltakene for å kutte de store utslippene fra bilparken, og målet vårt er en tilsvarende utvikling i proffmarkedet som vi har sett hos privatbilistene, sier markedssjef Ole Aksel Sivertsen i Enova.
For Caters del er flytting av lager fra Mjøndalen til Lierskogen også en faktor i at man nå prøver en elektrisk lastebil.
- Vi sparer mye transport og noen tunge bakker på vei til Askoer og Bærum, så jeg tror og håper at den bilen kan bli nyttig, sier Garder.
Hurtiglader
Også Caters avdelinger i Kongsvinger og Mysen samlokaliseres på Lierskogen. På den nye anlegget vil det bli tilrettelagt for hurtiglading, som gjør det mulig å fullade lastebilen på to timer.
– Hvordan kjøretøyene fungerer i praktisk bruk, blir avgjørende for den videre utskiftingen av bilparken vår. Det er foreløpig dyrt å investere i miljøvennlige distribusjonskjøretøy. El-lastebiler er det et svært begrenset utvalg av, og prisene er mye høyere enn for dieseldrevne kjøretøy. Selv med støtten fra Enova utgjør bilkjøpet en betydelig merkostnad for oss, sier Garder i Cater.